Newsy

Prezes Redefine: obecne regulacje dotyczące cookies długo się nie utrzymają

2013-06-13  |  06:00
Mówi:Marcin Pery
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Redefine, Grupa Polsat
  • MP4
  • Narzucone przez Prawo telekomunikacyjne przepisy dotyczące cookies w aktualnej formie są uciążliwe dla internautów. Szczególnie irytujące są dla tych, którzy – dbając o swoją prywatność – nie pozwalają na zapisywanie „ciasteczek” na swoim komputerze, więc muszą ostrzeżenia o nich czytać i akceptować przy każdym wejściu na daną stronę. Dlatego, zdaniem prezesa Redefine, spółki odpowiedzialnej za działania internetowe grupy Polsat, obecne regulacje długo się nie utrzymają.

     – Aktualnie prawo wymaga informowania użytkowników o wykorzystywaniu cookies przez strony internetowe i konieczności wyrażania przez nich zgody – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Pery, prezes należącej do Grupy Polsat firmy z branży nowych mediów, Redefine. – Możliwości informowania użytkowników są dwie: albo ufamy im, że czytają politykę prywatności stron, albo nakazujemy firmom informowanie o stosowaniu cookies w obecnej formie. Ponieważ zdecydowana większość użytkowników nie zapoznaje się samodzielnie z polityką prywatności stron, zdecydowano się na drugą opcję.

    Regulacja ta obowiązuje od wejścia w życia znowelizowanego prawa telekomunikacyjnego 22 marca 2013 r., które wdrożyło dyrektywę unijną w tym zakresie. Cookies (pol. ciasteczka) to pliki tekstowe, zapisywane na komputerze, które strony internetowe wykorzystują m.in. do zapamiętywania tożsamości użytkownika czy śledzenia jego aktywności w internecie. Głównym celem jest przedstawianie użytkownikom reklam lepiej dostosowanych do ich potrzeb i zainteresowań.  

    Zdaniem prezesa Redefine zarówno sposób wprowadzenia obecnej regulacji, jak i jej funkcjonowanie ma jednak liczne wady.

     – Nikt nie pytał przedstawicieli branży internetowej, czy wprowadzać tę regulację, lecz postawiono ją przed faktem dokonanym. Konsultowano się z biznesem dopiero na etapie implementacji – mówi Pery.

    Zdaniem prezesa Redefine, lepszym rozwiązaniem byłaby akcja edukacyjna przeprowadzona np. z pieniędzy branżowych. W ramach kampanii społecznej informowano by ludzi bardziej szczegółowo i wyjaśniano, do czego dokładnie służą cookies.

     – Moim zdaniem, obecne regulacje długo się nie utrzymają. Myślę, że wkrótce nastąpią jakieś zmiany, bo inaczej użytkownicy po prostu nie wytrzymają – twierdzi Pery.

    Obecnie osoby, które mają tak ustawioną przeglądarkę internetową, że ta za każdym razem kasuje „ciasteczka” ze względu na prywatność, muszą przy każdym wejściu na tę samą stronę odpowiadać na komunikat dotyczący cookies.

     – W takim przypadku, nawet jeśli użytkownik zgodził się na wykorzystanie cookies przez daną stronę, to informacja o tym została skasowana. Dlatego też jest on pytany o zgodę codziennie, przy każdym kolejnym wejściu – mówi Pery.

    Obecne prawo jest krytykowane jako uciążliwe zarówno dla użytkowników, jak i wydawców oraz reklamodawców. W ostatnich dniach minister administracji i cyfryzacji Michał Boni powiedział, że jest otwarty na zmiany dotyczące obecnej formy regulacji i współpracę w tej sprawie z IAB – Związkiem Pracodawców Branży Internetowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.