Newsy

Prezes TNS: Polacy wciąż zmuszenie do płatności gotówką, bo w małych sklepach trudno o terminal

2013-07-03  |  06:10

Płatności gotówkowe stanowią 82 proc. wszystkich płatności detalicznych w Polsce – wynika z badania TNS, dotyczącego zwyczajów płatniczych Polaków. Zdaniem Piotra Kwiatkowskiego, prezesa TNS Polska, taka popularność gotówki wynika przede wszystkim z braku możliwości płacenia kartą w małych sklepach. Około połowa z nich albo nie ma terminali płatniczych, albo honoruje płatności kartą dopiero od pewnej kwoty.

Wielu właścicieli małych sklepików uważa, że instalacja terminali płatniczych byłaby dla nich nieopłacalna. Ze względu na niewielkie obroty w handlu detalicznym obawiają się głównie wysokiej opłaty za korzystanie z urządzeń (opłaty intercharge). 

 – W Polsce gotówka odgrywa bardzo istotną rolę, a karta płatnicza często jest traktowana jako narzędzie do wyciągania gotówki, którą płacimy zwłaszcza w mniejszych punktach sprzedaży, w niewielkich sklepach czy też w punktach usługowych często ulokowanych poza głównymi miastami – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Kwiatkowski, prezes TNS Polska.

Tłumaczy, że popularność transakcji gotówkowych wynika z faktu, że w wielu punktach sprzedaży nie ma możliwości płacenia kartą.

 – Infrastruktura do płatności bezgotówkowych, mimo że się szybko rozwija, to jest jednak w Polsce dosyć dziurawa i jest dużo miejsc, gdzie po prostu musimy płacić gotówką – podkreśla.

Poza tym zarówno sklepy, jak i klienci przyzwyczaili się już do tego, że za małe zakupy płaci się gotówką. Z uwagi na opłatę intercharge małym sklepom na ogół opłaca się przyjmować płatności bezgotówkowe od kwoty powyżej 20 zł. Stąd często można spotkać się w nich z taką informacją dla klientów. 

 – To są często małe sklepy, a zwłaszcza jeśli one są położone w mniejszych miejscowościach, to rzeczywiście obroty są na tyle niewielkie, a i zasobność klientów na tyle mała, że właściciele boją się wchodzić w obszar bankowości bezgotówkowej i boją się instalować terminale – tłumaczy Kwiatkowski.

Z danych NBP wynika, że aż 23 proc. Polaków nie posiada rachunku w żadnym banku – to tzw. grupa nieubankowiona. Z kolei wśród osób, które po raz pierwszy zaczynają korzystać z karty, często pojawia się bariera psychologiczna związana z dokonywaniem płatności bezgotówkowych. 

 – Te obawy podzieliłbym na kilka grup. Pierwsza to obawa, czy przypadkiem za tę transakcję nie zapłacę dodatkowych, ukrytych opłat, czy ta transakcja nie będzie droższa, niż gdybym zapłacił gotówką. Poza tym są obawy związane z tym, że może ktoś ukradnie kartę, może coś się zadzieje w tych elektronicznych połączeniach, co będzie dla mnie niekorzystne – wymienia prezes TNS Polska.

Najbardziej aktywna grupa wśród osób płacących kartą to ludzie w wieku produkcyjnym. W pozostałych przedziałach wiekowych ta aktywność jest dużo niższa.

 – Najaktywniejszymi uczestnikami usług bankowych i usług finansowych ogólnie są ludzie między 25. a 55. rokiem życia, którzy są aktywni w życiu publicznym, społecznym i zawodowym. W tych grupach jest najwyższy odsetek tych, którzy korzystają z kart w różnym celu. Natomiast w grupach najmłodszych i grupach seniorów ta skłonność do korzystania z bankowości w ogóle, w tym bankowości elektronicznej i transakcji bezgotówkowych jest wyraźnie niższa – tłumaczy Piotr Kwiatkowski.

Według danych NBP wskaźnik ubankowienia w Polsce wynosi obecnie 77 proc. Szacuje się, że w kolejnych latach liczba posiadaczy kont będzie utrzymywała się na zbliżonym poziomie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.