Newsy

W Polsce przybywa inicjatyw na rzecz poprawy sytuacji osób LGBT+. Dużą rolę odgrywają w tym firmy

2022-10-27  |  06:05
Mówi:Alex Bielecki, NatWest Group, współorganizator konkursu LGBT+ Diamonds Award
Karolina Kędziora, prawniczka, prezeska Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego
  • MP4
  • 43 proc. społeczeństwa w Polsce jest życzliwie nastawione wobec osób LGBT+ – wynika z ubiegłorocznego badania Funduszu dla Odmiany. Kiedy jednak osoby sojusznicze są pytane o to, jak dużą stanowią grupę, odpowiadają, że ok. 5–10 proc. – To pokazuje, że wciąż za mało o tym mówimy – podkreśla Alex Bielecki z NatWest Group, firmy inicjującej konkurs LGBT+ Diamonds Awards. Celem tej inicjatywy jest nagradzanie osób i instytucji zaangażowanych w tworzenie inkluzywnego otoczenia, a także firm za ich działania na rzecz różnorodności. Takie inicjatywy mają w pewnym sensie rekompensować braki w polskim prawie.

    – Na przestrzeni kilku lat widzimy pozytywne zmiany dotyczące sytuacji osób LGBT+ w Polsce, natomiast niestety ostatnie badania też wskazują na to, że 43 proc. osób LGBT nadal czuje się wykluczone i dyskryminowane w społeczeństwie. Tak wynika z badań Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Z innych badań wynika też niestety, że na tle innych państw europejskich Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc pod względem równouprawnienia osób LGBT. Dlatego wniosek z tych wszystkich badań jest taki, że jest ogrom jeszcze nadal pracy przed nami – mówi agencji Newseria Biznes Alex Bielecki.

    Sytuację w Polsce może zobrazować ranking ILGA-Europe, w którym w tym roku po raz trzeci z rzędu nasz kraj znalazł się w europejskim ogonie i na ostatniej pozycji w UE pod względem poziomu równouprawnienia osób LGBT+. Gorsze oceny zgarnęło pięć krajów szeroko rozumianej Europy: Białoruś, Rosja, Armenia, Turcja i Azerbejdżan.

    Przedstawione w 2020 roku badanie Agencji Praw Podstawowych UE („A long way to go for LGBTI equality”) pokazało, że w Polsce na przestrzeni pięciu lat przemoc i dyskryminacja wobec osób LGBT+ wzrosły. Jako główną przyczynę badani wskazali negatywny stosunek polityków i rządzących. 96 proc. odpowiedziało, że uprzedzenia wobec osób LGBTI nie są zwalczane przez organy władzy publicznej. To powoduje duże poczucie osamotnienia, zagrożenia, a także strach przed ujawnieniem swojej orientacji. Przykładowo w Polsce 60 proc. osób LGBT+ boi się trzymać partnera lub partnerkę za rękę w miejscu publicznym, podczas gdy w Finlandii odpowiedziało tak 13 proc. badanych.

    To też przekłada się na osamotnienie osób, które są życzliwe wobec społeczności LGBT+, ale jednocześnie obawiają się deklaracji swoich przekonań. Chociaż 43 proc. polskiego społeczeństwa uważa się za takie osoby, to są przekonani, że należą do wąskiej grupy 5–10 proc. (dane z badań „Narracje dla odmiany. Badanie potencjału sojuszniczego” Funduszu dla Odmiany przytaczane przez NatWest Group). Jak podkreślają inicjatorzy konkursu LGBT+ Diamonds Awards, jednym ze sposobów przełamania tych obaw jest współpraca z osobami, które działają w podobnym obszarze.

     Liczne osoby, które działają społecznie, ale również firmy i organizacje pozarządowe wdrażają działania, które budują inkluzywność i tolerancję w miejscach pracy i przestrzeniach społecznych. W konkursie LGBT+ Diamonds Awards nagradzamy je m.in. za wdrażanie inkluzywnych szkoleń w miejscach pracy czy oferowanie benefitów, które nie wykluczają nikogo ze względu na orientację seksualną czy tożsamość płciową – mówi współorganizator konkursu.

    W tym roku do konkursu LGBT+ Diamonds Awards wpłynęła rekordowa liczba – 160 zgłoszeń. Rekordowa była też liczba wspierających tę inicjatywę partnerów. To pokazuje, że nie tylko zaangażowanie w działania na rzecz osób LGBT+ rośnie, lecz także coraz częściej się o tym mówi i się tym chwali. Robią to również firmy, które budują u siebie kulturę różnorodności.

     Zaangażowanie rośnie na wielu płaszczyznach. Zostały nagrodzone działania związane z szeroko pojętą edukacją również w miejscach pracy, ze wsparciem rodzin dzieci transpłciowych, z reprezentowaniem osób LGBT w sądach w sprawach dotyczących dyskryminacji, działania związane z organizacją marszów równości i wyjazdów aktywistycznych dla młodzieży. I to pokazuje, że największą siłę mamy w momencie, kiedy działamy razem – podkreśla przedstawiciel NatWest Group.

    Jednym z laureatów tegorocznej edycji konkursu – w dziedzinie Partnerstwo Roku – zostało Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego. To stowarzyszenie prawników i prawniczek, które od początku swojej 15-letniej działalności pomaga osobom LGBT+ walczyć w sądach o swoje prawa.

    – Nominacja dla naszej organizacji do nagrody LGBT+ Diamonds jest bardzo ważna i oznacza, że nasza wieloletnia praca jest dostrzegana i doceniana. Nasza praca polega na często wieloletniej batalii, bardzo długo musimy często czekać na jakiś sukces, na wygraną, niektóre sprawy trwają nawet 10 lat – mówi Karolina Kędziora, radczyni prawna i prawniczka, prezeska Polskiego Towarzystwa Prawa Antydyskryminacyjnego.

    10 lat PTPA czekało na wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie kobiety, która została pozbawiona prawa do opieki nad dzieckiem z tego powodu, że po rozwodzie z mężem związała się z inną kobietą. Sprawa rozstrzygnęła się we wrześniu ub.r. z korzyścią dla skarżącej się mamy.

    – Inna sprawa sprzed paru dobrych lat, ale pierwsza, precedensowa w orzecznictwie krajowym, to dyskryminacja mężczyzny w zatrudnieniu, który został zwolniony z pracy tylko dlatego, że jego pracodawca zobaczył w relacji telewizyjnej, że bierze on udział w krakowskim marszu równości na rzecz praw osób LGBT+. To była pierwsza sprawa w Polsce, w której sąd zastosował definicję dyskryminacji przez asocjację, czyli nie interesował się orientacją seksualną naszego klienta, tylko tym, że ze względu na uczestnictwo w marszu, powiązanie go z osobami LGBT+ został wyrzucony z pracy – mówi Karolina Kędziora. – Obecnie zajmujemy się bardzo ciekawą sprawą mężczyzny, który był szykanowany ze względu na przesłankę LGBT+ w działalności związku zawodowego. Takiej sprawy jeszcze też w Polsce nie było.

    Jak podkreśla, rzeczywistość prawna w przypadku osób LGBT+ jest bardzo trudna. Z jednej strony w kwestii zatrudnienia społeczność tę chronią przepisy przyjęte na forum unijnym, z drugiej strony jej przedstawiciele boją się walczyć o swoje prawa w przypadku jakichś naruszeń w obawie przed wystawieniem się na ocenę opinii publicznej, stygmatyzacją, krytyką czy wykluczeniem. Tym bardziej inicjatywy firm tworzących inkluzywne miejsca pracy, w których osoby LGBT+ czują się dobrze, są tak istotne.

     Prawo krajowe wciąż nie chroni osób LGBT+ przed mową nienawiści, przestępstwami motywowanymi nienawiścią na tle orientacji seksualnej, transpłciowości. I to jest ogromny problem, chociaż my, prawnicy i prawniczki, szukamy w przepisach rozwiązań, żeby jak najefektywniej chronić naszych klientów i klientki przed dyskryminacją. To jest duże wyzwanie – mówi prezeska PTPA. – Dzięki temu, że wygrywamy postępowania, przekonujemy opinię publiczną do tego, że warto chodzić do sądu, że warto zaufać wymiarowi sprawiedliwości.

    Rozdanie nagród LGBT+ Diamonds 2022 odbyło się 26 października w Teatrze Studio w Warszawie. Przyznano je w sześciu kategoriach. Poza PTPA wśród nagrodzonych znaleźli się bank BNP Paribas jako Pracodawca roku wspierający osoby LGBT+ oraz Place of Pride z firmy SKANSKA jako Pracownicza sieć LGBT+ roku. Ambasadorką osób LGBT+ została Ewelina Negowetti, edukatorka i mediatorka szkolna, pomagająca rodzicom dzieci transpłciowych w internecie. Inicjatywą roku wspierającą osoby LGBT+ wybrano Koalicję Miast Maszerujących po Równość Osób LGBTQ. Nagrodę w kategorii Lokalna inicjatywa roku zdobyło Koło Naukowe MyGender z Uniwersytetu SWPS, a Nagrodę specjalną odebrała Lambda Warszawa.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.