Mówi: | Prof. Krzysztof Żmijewski |
Funkcja: | Sekretarz Generalny |
Firma: | Społeczna Rada Narodowego Programu Redukcji Emisji |
Prof. K. Żmijewski: w prawie trzeba zrobić miejsce dla efektywności energetycznej
O potrzebie oszczędzania energii mówi się bardzo dużo i od dawna. Jednak, jak podkreśla prof. Krzysztof Żmijewski, zarówno w przemyśle, jak i w gospodarstwach domowych zawsze są ważniejsze wydatki niż nakłady na zwiększanie efektywności energetycznej. - To trzeba zmienić - mówi profesor.
W ciągu ostatnich 10 lat energochłonność polskiej gospodarki spadła o blisko 1/3. Nadal jednak jest 2 razy wyższa niż średnia w UE. Jednym ze sposobów na zachęcenia Polaków do oszczędzania energii są zmiany w prawie.
- Pierwsza rzecz, którą trzeba zrobić, to mieć taką legislację, która premiuje efektywność energetyczną - podkreślał prof. Krzysztof Żmijewski podczas IV Forum Efektywności Energetycznej. - I nie mówię tylko o ustawie efektywności energetycznej, bo tę ustawę już mamy.
Ustawa, która weszła w życie w ubiegłym roku, wdraża do polskiego prawa przepisy unijne. Jednak Komisja Europejska pracuje już nad nową dyrektywą o efektywności energetycznej, której treść ma zostać uzgodniona jeszcze w tym półroczu.
- Ta ustawa mówi o różnych sposobach wsparcia, ale przede wszystkim o systemie białych certyfikatów i premii dla tych, którzy w sposób efektywny poprawiają efektywność energii elektrycznej. Zasada tego wsparcia jest dosyć prosta: im ktoś mniej chce, tym szybciej dostanie pomoc. Jak ktoś chce dużo, to musi długo czekać, jak ktoś chce mniej, to może dostać to znacznie szybciej - mówi prof. Żmijewski.
Chociaż brakuje konkretnych danych o potencjalnych premiach, to profesor szacuje, że może to być nawet 800 zł za oszczędzoną megawatodzinę.
- Jedna megawatogodzina w hurcie kosztuje 200 zł, w detalu 300 zł, razem z przesyłem i dostawą do domu to 500 zł. To znaczy, że te 800 zł dla przemysłu to jest ok. 4 lat, dla gospodarstwa domowego prawie 3 lata oszczędności. To jest duże wsparcie i duże przyspieszenie spłaty zainwestowanych pieniędzy - wyjaśnia przewodniczący Społecznej Rady Narodowego Programu Redukcji Emisji.
Jednocześnie dodaje, że każda inwestycja w energooszczędność się zwróci, ale ta spłata może długo trwać.
Tzw. białe certyfikaty, które wprowadza ustawa, będą świadectwem efektywności energetycznej. Od 2013 roku każde przedsiębiorstwo sprzedające energię będzie miało obowiązek pozyskania określonej liczby certyfikatów świadczących o zwiększeniu oszczędności energii przez odbiorców końcowych lub zmniejszeniu strat energii orzy przesyle i dystrybucji. Organem wydającym certyfikaty będzie Urząd Regulacji Energetyki.
Jednak zdaniem prof. Krzysztofa Żmijewskiego to nie wystarczy. Również w innych ustawach należy zrobić miejsce dla efektywności energetycznej. Wymienia tu m.in. rozwiązania stosowane przy ustalaniu taryf za energię.
- Dzisiaj ta konstrukcja taryf za energię wygląda tak, że jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne samo poprawi swoją efektywność, czyli obniży koszty, to za rok przy ustalaniu taryfy te oszczędności zostaną mu odjęte. Obowiązuje zasada uzasadnionego kosztu: im mniejszy koszt, tym mniejsza taryfa. Proszę się więc nie dziwić, że te przedsiębiorstwa nie chcą oszczędzać energii, bo dlaczego mają zmniejszać swoje obroty - podkreśla prof. Żmijewski.
Czytaj także
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-17: Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-28: Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.