Mówi: | Lucjan Zwolak |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Agencja Rynku Rolnego |
ARR: 75 mln euro na żywność dla najuboższych
Jeszcze w marcu Agencja Rynku Rolnego ogłosi przetarg na dostawę żywności w ramach unijnego programu pomocy żywnościowej dla najuboższych. Wartość zamówienia to ok. 58 mln euro. Będzie to już druga transza pomocy. W ramach pierwszej do magazynów organizacji charytatywnych trafia właśnie żywność o wartości 17 mln euro.
Agencja Rynku Rolnego administruje w Polsce program "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE". W ramach pierwszej transzy pomocy ARR przekazała już pierwsze partie mleka, serów i masła dla organizacji charytatywnych: Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas i Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej. Kolejne dostawy mają być realizowane w maju.
- Pierwszy zakres programu w przypadku Polski dotyczy wartości ok. 17 mln euro. To był taki dodatkowy program realizowany w ramach środków pochodzących z interwencji - wyjaśnia Lucjan Zwolak, wiceprezes ARR.
Komisja Europejska przydzieliła 20 państwom uczestniczącym w programie kwotę ponad 113 mln euro. Z inicjatywy Polski kraje członkowskie wystąpiły do Komisji Europejskiej o utrzymanie zakresu programu z poprzednich lat.
- UE wyraziła zgodę na kontynuację programu w latach 2012-2013 w równowartości ok. 500 mln euro, z tego do Polski przyznano ok. 75 mln euro. Odliczając 17 mln euro, z których już są prowadzone działania, to w najbliższym czasie rozpoczniemy przetargi na ponad 55 mln euro - mówi Lucjan Zwolak.
Agencja zamierza ogłosić przetarg jeszcze w marcu, później nastąpi podpisanie umów z przedsiębiorcami i organizacjami charytatywnymi. Dostarczanie zakupionej żywności planowane jest w okresie od lipca do grudnia 2012.
- W ramach tego programu w Polsce z pomocy korzysta ok. 4 mln potrzebujących. To są nie tylko najubożsi, ale też osoby, które ucierpiały w wyniku klęsk żywiołowych lub szczególnych sytuacji losowych - podkreśla wiceprezes ARR.
Ponad 75 mln euro daje Polsce drugą pozycję w UE pod względem wielkości budżetu na zakup żywności.
- Polska zajmuje drugie miejsce w UE w zakresie tego programu. Natomiast nie jest on kierowany tylko do nowych, biedniejszych krajów UE, bo pierwsze miejsce w zakresie wartości tego programu zajmują Włochy. A nie można powiedzieć, że Włochy są biednym krajem UE - mówi Lucjan Zwolak.
Program "Dostarczania nadwyżek żywności dla najuboższej ludności UE" funkcjonuje od 1987 roku, Polska uczestniczy w nim od początku członkostwa w UE.
Czytaj także
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-04-04: Już nawet częściowa rezygnacja z mięsa i nabiału przynosi efekty zdrowotne. Znacząco redukuje też ślad węglowy
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-04: Polska odstaje od innych państw UE w leczeniu raka prostaty. Od kwietnia br. z programu lekowego mogą wypaść kolejne nowoczesne terapie [DEPESZA]
- 2024-01-26: W tym roku WOŚP zagra dla oddziałów pulmonologicznych. Zakupiony sprzęt wesprze diagnostykę i leczenie chorób płuc
- 2024-02-20: Środowisko osób z niepełnosprawnościami wiąże duże nadzieje z obietnicami rządu. Najbardziej wyczekiwana jest ustawa o asystentach osobistych
- 2023-12-22: Boże Narodzenie skłania do dobroczynności. Dwie trzecie Polaków czuje się w tym okresie zmotywowanych do pomagania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.