Newsy

Przejęcie Reala przez Auchan nie zagrozi mniejszym sklepom. Bardziej powinny się one bać dyskontów

2014-01-22  |  06:20
Mówi:Maciej Ptaszyński
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polska Izba Handlu
  • MP4
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na przejęcie hipermarketu Real przez Auchan. Zgoda ta ma charakter warunkowy, gdyż Auchan będzie musiał w ciągu półtora roku od zakończenia transakcji sprzedać część swoich placówek. Zdaniem przedstawicieli środowiska właścicieli małych i średnich sklepów nie jest to zagrożenie dla mniejszych placówek. Groźniejszy jest dynamiczny rozwój dyskontów.

    Sprzedane sklepy w Szczecinie, Białymstoku, Bielsku Białej, Sosnowcu, Wałbrzychu, Czeladzi, Legnicy i Rzeszowie będą musiały zostać przejęte od Reala. Ich nabywca będzie musiał uzyskać zgodę UOKiK i zagwarantować, że zachowają one swój handlowy charakter.

    Porozumienie Auchan z Metro Group, właścicielem marki Real zostało zawarte jesienią 2012 r. Dotyczy przejęcia 91 hipermarketów nie tylko w Polsce, lecz także w Rosji, na Ukrainie i w Rumunii, jak również 13 rosyjskich i rumuńskich galerii handlowych. Zmiana ta zwiększy możliwości sieci w negocjacjach z producentami. Nie powinna jednak okazać się problematyczna dla polskich małych i średnich sklepów.

     Bezpośrednio nie będzie to miało istotnego znaczenia dla małych i średnich sieci handlowych. Jest to nieuchronna część procesu integracji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu. – Tak jak kiedyś znikły z rynku takie marki jak Hit, Geant, tak dzisiaj znika z rynku inna marka. Globalnie liczba tych hipermarketów nie ulegnie jednak zmianie.

    Zdaniem Ptaszyńskiego zagrożeniem dla małych i średnich sklepów są dyskonty. Polska Izba Handlu apeluje do rządzących o działania ws. niekontrolowanego rozwoju sieci dyskontów. W opinii jej przedstawicieli zaburzają one równowagę polskiego handlu detalicznego.

     Co więcej w najbliższym czasie będą one wchodziły w segment małych sklepów, co jako małe i średnie sieci postrzegamy jako istotne zagrożenie dla naszego rozwoju. To dla nas spory problem, zwłaszcza że związany ze świętami wzrost sprzedaży w grudniu był znacznie mniejszy niż w 2012 r., a perspektywy na najbliższą przyszłość także nie nastrajają optymizmem – uważa dyrektor generalny PIH.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.