Newsy

Rośnie popularność kawy ziarnistej, ale Polacy są wierni tradycyjnym markom kawy mielonej

2014-04-07  |  06:15
Mówi:Roland Brylewski
Funkcja:dyrektor ds. sprzedaży
Firma:WOSEBA
  • MP4
  • Polacy wciąż piją bardzo mało kawy, trzykrotnie mniej od Niemców i prawie pięciokrotnie mniej od Skandynawów, którzy są rekordzistami pod względem ilości spożywanej kawy. Rośnie za to popularność kaw ziarnistych i tych z sektora premium. To efekt szerokiej oferty domowych ekspresów ciśnieniowych. Polacy rozsmakowali się także w kawie brazylijskiej, której promocji sprzyja zbliżający się mundial piłkarski.

    – Wzrosty są widoczne. Wynoszą około 10 proc. W Polsce coraz częściej sięga się po produkty 100 proc. arabica, jednak wzrasta nie tylko konsumpcja produktów premium, lecz także kaw ziarnistych, Polacy piją ich coraz więcej. Wynika to ze świadomości konsumenckiej oraz  z faktu, że społeczeństwo coraz częściej nabywa ekspresy ciśnieniowe, które pozwalają na przygotowanie kaw ziarnistych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Roland Brylewski, dyrektor ds. sprzedaży palarni kawy WOSEBA.

    Podkreśla, że spożycie kawy w Polsce jest wciąż na bardzo niskim poziomie. Przeciętny Polak rocznie wypija napar z 2,5-3 kg kawy. W Niemczech średnia wynosi 7-9 kilogramów, a w krajach skandynawskich jest to nawet 14 kilogramów na mieszkańca.

    Według innych danych, opublikowanych w styczniu tego roku przez Euromonitor, przekłada się to na ponad 95 litrów kawy wypijanych rocznie przez statystycznego Polaka. Przodujący w tym rankingu Holendrzy rocznie wypijają ponad 200 litrów kawy na jednego mieszkańca. Skandynawowie piją jednak mocniejszą kawę, bo choć spożycie naparu jest niższe, to po przeliczeniu na ziarna kawy największymi kawoszami są Finowie, Norwegowie i Islandczycy.

    Roland Brylewski dodaje, że im bardziej na zachód Polski, tym spożycie kawy jest większe. Wzrosty notowane są jednak na wszystkich rynkach. 

    W chwili obecnej notujemy bardzo dynamiczny przyrost sprzedaży kaw premium. Jesteśmy producentem najbardziej rozpoznawalnej marki kawy WOSEBA Mocca Fix Gold w tym obszarze, gdzie sprzedaż i spożycie kawy jest największe. Bardzo dobrze jest oceniana nasza kawa Arabica, jak również Cafè Brasil. Jak wynika z naszych badań, Cafè Brasil to produkt, który spełnia oczekiwania smakowe polskich konsumentów – powiedział w czasie Kongresu Poland & CEE Retail Summit Roland Brylewski.

    Dodaje, że kawa brazylijska w tym roku jest promowana m.in. dzięki zbliżającym się mistrzostwom świata w piłkę nożną. WOSEBA jako pierwsza zaprojektowała nawiązujące do tego kraju opakowanie. WOSEBA sprzedaje swoje kawy przez wszystkie dostępne kanały sprzedaży w całej Polsce, co zapewnia jej piąte miejsce w czołówce producentów kawy na polskim rynku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.