Newsy

PSB: Ceny materiałów budowlanych w tym roku znacząco nie wzrosną. Mogą jednak pójść w górę w przyszłym roku

2014-09-11  |  06:25
Mówi:Szymon Kwapisz
Funkcja:zastępca dyrektora ds. handlowych
Firma:filia Polskich Składów Budowlanych w Warszawie
  • MP4
  • Rosnąca liczba pozwoleń na budowę i rozpoczętych inwestycji oraz uproszczenie procedur administracyjnych powodują, że na rynku materiałów budowlanych panuje ostrożny optymizm. Mimo lekkiego ożywienia popytu w tym roku branża nie spodziewa się jednak znaczącego wzrostu cen.

    Według wstępnych danych GUS od początku roku do końca lipca wydano pozwolenia na budowę 92 237 mieszkań, czyli o blisko 16 proc. więcej niż przed rokiem (kiedy odnotowano spadek o ponad 22 proc.) Jeszcze mocniej wzrosła liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto – do 85 506, czyli o prawie 19 proc.

    Jak podkreśla Szymon Kwapisz z warszawskiej filii firmy Polskie Składy Budowlane, ożywienie w budownictwie nie przekłada się na wzrost cen materiałów budowlanych. Według PSB w sierpniu w większości kategorii nastąpiły niewielkie zmiany cen, np. narzędzia i sprzęt budowlany podrożały o 0,6 proc., chemia budowlana była tańsza o 0,8 proc., a cement i wapno – o 0,6 proc. Najmocniej wzrosły ceny farb, lakierów i tapet – o blisko 6 proc.

    W naszej ocenie ceny obecnie są bardzo niskie, najniższe od wielu lat – uważa Szymon Kwapisz. – Nie wiem, czy może być jeszcze taniej.

    Jak podkreśla, tegoroczny sezon wskazuje na pewne ożywienie, ale sprzedaż nie jest jeszcze na takim poziomie, jakiego życzyłaby sobie branża.

    Mamy środek sezonu budowlanego, więc sprzedaż jest – podkreśla Szymon Kwapisz. – Jej poziom nie jest taki, jakiego byśmy oczekiwali, bo poprzednie lata na pewno były lepsze. Rynek wskazuje jednak na pewne odbicie, dlatego mamy nadzieję, że następny rok będzie naprawdę kluczowy.

    Branża liczy na to, że w dalszym ciągu dynamicznie będzie rosła liczba wydawanych pozwoleń na budowę i zarówno firmy, jak i osoby prywatne będą rozpoczynać więcej inwestycji.

    Z drugiej strony jest wiele niewiadomych – wskazuje Kwapisz. – Nie wiemy, co będzie z kryzysem na Ukrainie ani jaki będzie on miał wpływ na wyniki w gospodarce. Kryzys na Wschodzie może być dużym kłopotem dla branży, a to będzie miało przełożenie na inne sektory, jak transport, i ogólnie na kondycję gospodarczą kraju.

    Przychody centrali PSB SA ze sprzedaży materiałów budowlanych (do sieci Grupy PSB) w sierpniu były o 2 proc. niższe niż przed rokiem oraz o 5 proc. niższe niż w lipcu. Sprzedaż po ośmiu miesiącach roku była wyższa o 14,5 proc. w ujęciu rocznym.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.