Newsy

R. Antczak (Deloitte): do euro jak najszybciej. To jedyny sposób na spekulacje rynków finansowych

2013-01-25  |  06:10
Mówi:Rafał Antczak
Funkcja:członek zarządu
Firma:Deloitte Polska
  • MP4

    Zawsze byłem zwolennikiem szybkiego wejścia do strefy euro – mówi Rafał Antczak, członek zarządu firmy doradczej Deloitte Polska. Jego zdaniem, to jedyna szansa na to, by Polska z naszą walutą przestała być obiektem spekulacji finansowych. To także perspektywa dalszego rozwoju i wykorzystania potencjału, jaki kryje w sobie polska gospodarka.

    Od kilku tygodni trwa ożywiona dyskusja na temat przyjęcia euro. W opinii części ekonomistów jest za wcześnie, by Polska mogła dziś poważnie myśleć o integracji walutowej. Według nich proces ten powinien być poprzedzony szeregiem koniecznych reform, dzięki którym europejska waluta stałaby się dla naszego kraju trampoliną sukcesu, a nie kulą u nogi.

    Poglądu tego nie podziela Rafał Antczak, który uważa, że dzięki szybkiemu wstąpieniu do eurostrefy Polska przestałaby być obiektem spekulacji. Najlepszym tego przykładem są opcje walutowe, które pięć lat temu stały się powodem poważnych kłopotów finansowych wielu polskich przedsiębiorstw.

     – To jest o tyle ciekawe, że wielu przeciwników szybkiego wchodzenia do strefy euro, analizując tylko jedną część bilansu płatniczego, tę dotyczącą handlu zagranicznego, potoków eksportu, importu, w ogóle nie zwraca uwagi na część drugą, lustrzane odbicie, czyli rachunek finansowy, a rachunek finansowy to są właśnie wszystkie zabawy z kursem walutowym, z innymi instrumentami finansowymi – mówi Agencji Informacyjnej Newseria członek zarządu Deloitte Polska.

    Polska, jego zdaniem, nie będzie w stanie oprzeć się ryzyku kursowemu, które nabiera tym większego znaczenia, im bardziej spada produktywność i zyskowność.

     – Jeżeli mamy do czynienia ze stopą zwrotu z inwestycji w granicach 5-7 proc., a kurs walutowy nam się zmienia o kilkanaście procent, to jak można zaplanować inwestycje, jak można zaplanować zysk? A firmy muszą to robić, żeby wyrosnąć z poziomu garażowego na poziom regionalny czy globalny – twierdzi..

    Ryzyko jest spowodowane przez niestabilność naszego systemu finansowego. Nie ma dziś szans, zdaniem Antczaka, by budować stabilność w oparciu o polski kapitał, bo go po prostu nie mamy. Musimy liczyć na zainteresowanie zagranicznych inwestorów. I tu koło się zamyka, bo polegając na kapitale zagranicznym, jesteśmy narażeni na wszelkie ryzyka z tym związane.

     – To jest bardzo prosty dylemat, czy wobec tego wchodzić do strefy euro i się zabezpieczyć od gier i zabaw rynku finansowego, czy żyć wizją taką, że my będziemy mogli prowadzić niezależną politykę pieniężną – uważa Rafał Antczak.

    Według ekonomisty, wybór między przyjęciem euro a pozostaniem przy złotym sprowadza się dziś do odpowiedzi na pytanie, czy chcemy wskoczyć do głównego nurtu europejskich przemian i korzystać z tego, że jesteśmy jednym z największych członków Unii Europejskiej. Zdaniem Antczaka trzeba „trzymać się” tych największych i najbogatszych krajów, a izolacja w stylu Wielkiej Brytanii w naszym przypadku może przynieść więcej złego niż dobrego.

     – Jeżeli by się dało z przyczyn politycznych i zewnętrznych, i wewnętrznych szybko wejść do unii bankowej i unii walutowej, to ja uważam, że warto się o to pokusić, bo to jest kwestia prostych kalkulacji kosztów i korzyści – twierdzi Antczak dodając, że te drugie powinny być dużo większe.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.