Mówi: | Jarosław Mazur |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Elektromont |
Rachunki za prąd mogłyby być niższe jedną trzecią
Przedsiębiorcy mogą ograniczyć rachunki za prąd inwestując w oświetlenie, wymianę urządzeń czy zamianę źródeł energii na bardziej energooszczędne. Eksperci przekonują, że oszczędności mogą sięgnąć 35 proc. Czasem do obniżenia rachunków wystarczy dostosowanie umowy z dostawcą prądu do rzeczywistego zużycia energii w firmie.
– Na wejściu możemy znaleźć co najmniej 5 proc. oszczędności. Każdy kolejny procent zależy w dużym stopniu od tego, jak skomplikowany i jak nowoczesny jest zakład – mówi Jarosław Mazur, wiceprezes Elektromontu, zajmującego się montażem i modernizacją instalacji elektrycznych oraz przeprowadzaniem audytów.
Większe pole do działania jest w zakładach starych, wybudowanych kilkanaście lat temu, w oparciu o niskoefektywne technologie.
– Maksymalnie potrafiliśmy znaleźć oszczędności sięgające 30-35 proc. Oczywiście, można próbować dalej, natomiast wtedy czas zwrotu takiej inwestycji jest zdecydowanie dłuższy i również nakłady niekiedy są znacznie wyższe – zwraca uwagę Jarosław Mazur.
Aby zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować. Choć czasem wystarczy przejrzeć warunki umowy i dostosować ją do rzeczywistego zużycia energii. Przedsiębiorca może też dopasować profil produkcji do obowiązującej go jako odbiorcy energii taryfy. W przypadku zmiany umowy, która nie pasuje do profilu zużycia energii w zakładzie, rachunki mogą spaść do 20-30 proc.
– W niewielkim zakładzie produkcyjnym oszczędziliśmy 5 tys. złotych rocznie. Zostało to zrobione w ciągu pół godziny, bo krótka analiza mocy pobieranej w stosunku do mocy zamawianej pokazała, że ta druga jest niemal trzykrotnie większa niż moc pobierana. Wystarczyła korekta umowy, więc odbyło się to zupełnie bezkosztowo. Inny przykład: zainwestowanie 9 tys. złotych w baterie kondensatorów do kondensacji mocy biernej spowodowało, że rachunki spadły o 25 proc. Koszt zwrócił się w przeciągu 3 miesięcy – wymienia Jarosław Mazur.
Najszybszy czas zwrotu inwestycji, z którymi Elektromont miał do czynienia, sięga 3-4 miesięcy. Długofalowe inwestycje, jak w przypadku wymiany oświetlenia, zwracają się w przeciągu 2-3 lat w najbardziej skrajnych przypadkach i wymagają zaangażowania na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Czytaj także
- 2021-08-20: Jarosław Boberek: Show-biznes budowany jest na próżności, powierzchowności i nieuczciwości. Ludzie płacą ogromną cenę za to, w czym tkwią
- 2021-08-26: Jarosław Boberek: Często celebryci podają ludziom przepisy na życie. Zastanawiam się, kto im dał do tego prawo i dlaczego oni są takimi mentorami i mędrcami
- 2020-11-23: Monika Mazur: Chciałabym wiosną wrócić do pracy. Boję się o mojego maluszka, rodziców i dziadków
- 2020-11-03: Monika Mazur: Boję się tego, w jakim kraju i momencie urodził się mój syn. Martwię się o to, co go czeka
- 2020-03-11: Jarosław Gowin: W obszarze sztucznej inteligencji Polska może stać się konkurencją dla reszty świata. Wymaga to współpracy firm z uczelniami technicznymi
- 2020-04-21: Jarosław Milner: Zakochałem się w radiu. Ale potem okazało się, że jestem również wizyjny, może dla kobiet nawet przystojny
- 2020-03-10: Jarosław Milner: Reżyserzy widzą we mnie kawalarza. Czuję się zaszczycony, bo komedia jest najtrudniejszą sztuką dramatu
- 2020-04-14: Jarosław Milner: W moim autorskim programie w TVP będę spełniał marzenia innych. Mam nadzieję, że oczaruję wszystkich Polaków
- 2020-03-05: Jarosław Milner: Prawdziwy dżentelmen pije, pali i przeklina. Ja niestety nie palę, ale lubię wypić, oczywiście z umiarem
- 2020-01-10: Monika Mazur: Nigdy nie marzyłam o tym, żeby grać w Teatrze Narodowym. Zawsze czułam, że telewizja to jest to, co kręci mnie najbardziej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.