Newsy

Polacy stworzą oświetlenie do autonomicznych pojazdów. Będą nad nim pracować w krakowskim centrum badawczo-rozwojowym

2019-03-08  |  06:25
Mówi:Manlio Costanzo, global purchasing director, Varroc Lighting Systems

Todd Morgan, wiceprezes globalnego rozwoju produktu, Varroc Lighting Systems

Jacek Wojtusik, kierownik Działu Rozwoju Produktu, Varroc Lighting Systems

Funkcja:Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. rozwoju miasta
  • MP4
  • Systemy oświetlenia w samochodach stają się coraz bardziej złożone, dlatego producenci wprowadzają do nich coraz bardziej zaawansowane technologie. Nad nowoczesnymi rozwiązaniami w tej dziedzinie – od lamp halogenowych po matrycowe i laserowe – pracować będą eksperci w nowym krakowskim centrum badawczo-rozwojowym firmy Varroc Lighting Systems. Producent w II połowie roku uruchomi także zakład produkcyjny w Niemcach.

    – W nowym centrum będziemy się skupiali na kilku różnych polach działalności. Prowadząc działania na skalę światową, musimy szukać specjalistów od różnego rodzaju produktów: elektroniki, tworzyw sztucznych, elektromechaniki, zwłaszcza w miejscach, gdzie mamy bazy dostawców. Nasza baza międzynarodowa będzie się mieściła w Krakowie – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Manlio Costanzo, dyrektor ds. zakupów globalnych w Varroc Lighting Systems.

    Producent zewnętrznego oświetlenia do samochodów otworzył w Krakowie nowe centrum badań i rozwoju. Docelowo zatrudnienie znajdzie w nim ok. stu inżynierów, którzy będą pracować nad systemami oświetlenia przedniego, tylnego i sygnalizacyjnego, przeznaczonymi na fabryczny montaż dla wszystkich najważniejszych światowych producentów samochodów. Wśród odbiorców są m.in. Ford, Jaguar, Bentley, Fiat, Volkswagen czy Tesla.

    – Dział w Krakowie jest przeznaczony do rozwoju produktu. Tu wchodzi w grę zarówno rozwój lamp przednich, jak i tylnych, zarówno klasycznych rozwiązań żarówkowych, jak i LED-owych, matrycowych i ADB, czyli światła adaptacyjne – wymienia Jacek Wojtusik, kierownik działu rozwoju produktu firmy Varroc Lighting Systems w Krakowie. – Jest także szerokie pole dla całej technologii związanej ze śledzeniem otoczenia przez pojazd, czyli wszelkiego rodzaju sensory, radary, LIDAR-y. Nasza firma jest jak najbardziej zainteresowana tym segmentem.

    Przedstawiciele Varroc oceniają, że choć liczba produkowanych aut rośnie w niewielkim tempie, to ze względu na wciąż ewoluujący rynek oświetlenia samochodowego i złożone technologie stosowane w lampach konieczne są inwestycje w zakłady produkcyjne i kompetencje załogi.

    Z upływem czasu systemy oświetlenia stają się coraz bardziej złożone. Wprowadzamy do nich wiele różnych technologii. Rozwiązania z zakresu elektroniki stanowią coraz ważniejszy obszar, nad którym nieustannie pracujemy. Chodzi o rozwiązania w zakresie sprzętu i oprogramowania, lecz nie zapominamy także o mechanice i optyce, które w dalszym ciągu stanowią podstawę naszej działalności – ocenia Todd Morgan, wiceprezes globalnego rozwoju produktu w Varroc Lighting Systems.

    Technologie oświetlenia są coraz bardziej zaawansowane. Jeszcze w latach 90. dla Fordów Fiesta Varroc produkował proste światła halogenowe, teraz są to lampy LED. Ponieważ samochody muszą zdobyć homologacje na wielu rynkach, to tylko dla jednego modelu pojazdów trzeba tworzyć kilkanaście czy kilkadziesiąt modeli. Dodatkowo firma stawia na produkcję lamp ADAS, które znajdą zastosowanie w samochodach autonomicznych.

    Krakowskie biuro ma się również stać centralą dla oddziału Globalnych Zakupów i pojawią się w nim również działy IT, HR i finansowe.

    W dużej mierze za wybór krakowskiej lokalizacji odpowiadała bliskość dobrych uczelni, gwarantujących dostęp do wykwalifikowanej kadry.

    Rozważaliśmy różne miejsca na lokalizację naszego centrum. Kraków jest doskonałym wyborem pod względem potencjału innowacyjnego. Bliskość dwóch znakomitych uczelni technicznych sprawia, że możemy do nas ściągnąć utalentowanych specjalistów z całego regionu – ocenia Todd Morgan.

    Inwestycja wpisuje się w plany strategiczne miasta związane z budową gospodarki opartej na wiedzy. Stanowi też potwierdzenie, że Kraków jest przyjaznym środowiskiem dla innowacyjnych firm.

    Większość inwestorów zorientowała się, że potencjał intelektualny i naukowy Krakowa jest tak gigantyczny, że powinniśmy przejść na zdecydowanie inny poziom, na którym będziemy tworzyć nowe technologie i je wdrażać – ocenia Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta miasta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.

    Varroc Lighting Systems chce nawiązać silną współpracę z krakowskimi uczelniami, głównie Akademią Górniczo-Hutniczą i Politechniką Krakowską. Poza programem stażowym i wspólnymi projektami badawczymi firma chciałaby wspólnie z nimi pracować nad programami kształcenia.

    – Nastawiamy się na współpracę zarówno w zakresie dydaktyki, prowadzenia zajęć dydaktycznych, ćwiczeń ze studentami, jak i prowadzenia np. wspólnych tematów prac – inżynierskich, magisterskich, a także działalność badawczo-rozwojowa – zaznacza Jacek Wojtusik.

    Otwarte w Krakowie centrum to kolejna już inwestycja Varroc w Polsce.

    – Stawiamy również na produkcję w Polsce. Ogłosiliśmy niedawno plan otwarcia zakładu produkcyjnego w Niemcach [w III kwartale 2019 roku – red.]. Na tym się obecnie skupiamy. Pracujemy również nad rozszerzeniem naszej bazy dostawców. Aktywność zakupowa stanowi również istotny element naszej ogólnej strategii – mówi Todd Morgan.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.