Newsy

Paliwo coraz droższe, ale coraz lepszej jakości

2012-01-26  |  19:00
Mówi:Grzegorz Wrzosek
Funkcja:Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej
  • MP4

    Jakość paliw na mazowieckich stacjach benzynowych i w hurtowniach jest coraz lepsza. W 2011 roku mazowiecka Inspekcja Handlowa zastrzeżenia miała do 3,4 proc. kontrolowanych próbek. 9 lat temu, kiedy przeprowadzono pierwsze badanie, odsetek zakwestionowanych próbek wynosił 15 proc.

    Mazowiecka Inspekcja Handlowa przeprowadziła ponad 150 kontroli na stacjach benzynowych, w hurtowniach, magazynach i u producentów. Zastrzeżenia wzbudziło 3,4 proc. próbek benzyny i oleju napędowego. Jakość badanego gazu LPG nie budziła wątpliwości.

     - Zakwestionowaliśmy 3 próbki oleju napędowego i 1 próbkę benzyny. W próbce benzyny stwierdziliśmy podwyższoną temperaturę końca destylacji, a w oleju niewłaściwy skład frakcyjny – jak to bywało w poprzednich latach – jak również podwyższoną zawartość siarki i obniżoną temperaturę zapłonu - mówi Grzegorz Wrzosek, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.

    Kontrole prowadzone są regularnie od 2003 roku.

     - Wątpliwość próbek, ich procent skierowany do badania na przestrzeni tych lat kształtuje się w sposób optymistyczny dla konsumenta. W 2003 roku kwestionowaliśmy aż 15 proc. próbek, w następnych latach: 9 proc., 11 proc., 3 proc., 5,5 proc., 7 proc., w 2009 był dobry rok – tylko 1,9 proc., w 2010 – 5,5 proc., a w 2011 – 3,4 proc. Cały czas widać więc tendencję ciągłej, systematycznej poprawy - podkreśla Grzegorz Wrzosek.

    Jeśli paliwo nie spełnia standardów, Inspekcja zawiadamia organa ścigania o popełnieniu przestępstwa. Za wytworzenie, magazynowanie i sprzedaż paliw niewłaściwej jakości grożą sankcje: grzywna w wysokości od 50 tys. do 500 tys. zł, utrata licencji na obrót paliwami, a nawet kara pozbawienia wolności do 3 lat.

    Klienci mają prawo do reklamacji paliwa na tych samych zasadach, co inne towary. Powinni to zrobić niezwłocznie, ale nie później niż pół roku, po wykryciu wady. Do reklamacji potrzebny jest również dowód zakupu. Przedsiębiorca przez dwa lata odpowiada za sprzedane paliwo. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.