Newsy

Śląsk bardziej ekologicznym i innowacyjnym regionem dzięki projektom wartym 42 mld zł. W kolejce czekają kolejne

2019-07-01  |  06:25
Mówi:Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju

Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego

  • MP4
  • Chcemy, żeby Śląsk był kojarzony z innowacjami, a nie tylko z ciężkim przemysłem – podkreśla Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju. W Programie dla Śląska, największym rządowym przedsięwzięciu polityki regionalnej w kraju, realizowanych jest już 46 projektów. Dotychczas najwięcej pieniędzy przeznaczono na projekty związane z energetyką, transportem, innowacyjnością czy środowiskiem. Na realizację Programu dla Śląska rząd przeznaczył 55 mld zł, z czego po dwóch latach już zaangażowano 42 mld zł.

    – Przełamaliśmy pewną niemoc w różnych programach, które w przeszłości były przygotowywane dla Śląska, które były bardziej listą życzeń, „półkownikami”, czyli ładnie wyglądającymi wolumenami stojącymi na półkach. Teraz mamy program faktycznie realizowany. Ma potężne wsparcie ze strony państwa, bo w tej chwili zidentyfikowane w programie projekty opiewają na kwotę 55 mld zł – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.

    Program dla Śląska jest największym obecnie realizowanym przez rząd przedsięwzięciem polityki regionalnej w kraju. To jeden z kluczowych projektów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Ma charakter otwarty, do programu cały czas można dołączać nowe projekty. Obecnie spośród 85 głównych przedsięwzięć w programie realizowanych jest ich już 46, a z 55 mld zł zaangażowanych jest 42 mld zł.

    – Największe, najważniejsze projekty dotyczą sfery transportu, energetyki, ale również, co nas bardzo cieszy, innowacji. Nowym obszarem, który bardzo silnie się rozwija, jest wsparcie walki ze smogiem na Śląsku – wymienia Jerzy Kwieciński.

    Łącznie z 42 mld zł w Programie dla Śląska najwięcej środków trafiło na przedsięwzięcia związane z energetyką (16,3 mld zł), transportem (13,2 mld zł), innowacyjnością (8 mld zł), rozwojem miast (2,5 mld zł), środowiskiem (1,4 mld zł), zatrudnieniem i szkolnictwem (0,6 mld zł). Z programu Infrastruktura i Środowisko blisko 1 mld zł zasili projekt poprawy jakości powietrza na Śląsku. W sumie o dofinansowanie ubiegają się 53 samorządy.

    – Przeprowadzony nabór projektów na termomodernizację budynków komunalnych cieszył się olbrzymim zainteresowaniem. Przewidzieliśmy w nim 270 mln zł na wsparcie projektów, a uzyskaliśmy projekty na kwotę ponad 900 mln zł z dofinansowaniem unijnym do tych projektów na kwotę blisko 0,5 mld zł. To pokazało, że samorządy są naprawdę tym projektem bardzo zainteresowane – ocenia minister.

    Mieszkańcy mogą liczyć na dofinansowanie wymiany pieców i termomodernizację domów. W tych najbardziej zanieczyszczonych miastach, jak Żywiec, Żory czy Pszczyna, dofinansowanie może sięgać 90 proc. w ramach programu STOP SMOG.

    Resort inwestycji i rozwoju podaje, że obecnie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznacza blisko 220 mln zł na 42 innowacyjne inwestycje z obszarów przemysłu stalowego, energetyki, motoryzacji, medycyny i farmaceutyki.

    – Chcemy, żeby Śląsk był kojarzony z innowacjami, a nie tylko z ciężkim przemysłem. Przemysł jest „wysysaczem” innowacji z gospodarki, a to w przypadku Śląska ma olbrzymie znaczenie. Ale na efekty, które będziemy widzieli poprzez takie wskaźniki jak wzrost PKB czy zwiększenie wydatków na badania i rozwój, musimy jeszcze poczekać parę lat – mówi Jerzy Kwieciński.

    Według danych GUS udział Śląska w PKB kraju wynosi 12,2 proc. Ustępuje pod tym względem tylko warszawskiemu stołecznemu regionowi (17,2 proc.). Śląskie zalicza się do czterech województw, w których PKB na mieszkańca przekracza krajową średnią

    – Konsekwentna realizacja Programu dla Śląska pokazuje, że odbijamy się od niekorzystnych wskaźników. Sytuacja jest bardzo dobra, ale zawsze przypominam kazus miasta Detroit, które w latach 60.–70. było praktycznie największym producentem samochodów na świecie. To, co się działo na rynkach w latach 80., doprowadziło do tego, że miasto zbankrutowało, bo ich sektor gospodarczy opierał się tylko na jednej branży – motoryzacji. Dlatego my musimy szukać różnych filarów gospodarki – dodaje Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.

    Rządowy program rozwija na Śląsku różne przedsięwzięcia, m.in. aktywizujące zawodowo młode osoby. W ramach przedsięwzięcia „Młodzi na rynku pracy” pracę rozpoczęło ok. 26 tys. osób.

    Dodatkowo dofinansowanie w ramach programu dostało siedem śląskich uczelni, przede wszystkim na stworzenie nowych kierunków studiów, np. informatycznych, medycznych, związanych z energetyką czy cyberbezpieczeństwem. Wszystko po to, by region mógł się rozwijać w różnych kierunkach

     Musimy szukać różnych filarów gospodarki. Teraz jest to sektor wydobywczy i motoryzacyjny. Jesteśmy na etapie rozwijania sektora medycznego, mamy wiele szpitali i uczelni medycznych. Trzeba to wszystko spiąć w synergię podmiotów, które będą mogły ze sobą współpracować. Mamy też świetną kadrę profesorską w województwie śląskim i myślę, że medycyna to specjalizacja przyszłości naszego województwa – ocenia marszałek województwa.

    Na Śląsku mają też być produkowane komponenty do OZE, np. farm wiatrowych.

     Mamy niesamowity potencjał gospodarczy, zaplecze w postaci hut i walcowni, spółek telekomunikacyjnych czy energetycznych. Nie będziemy w stanie budować wiatraków, bo to się nie opłaca ze względu na konieczny transport nad morze, ale możemy być wkładem do tej produkcji – zaznacza Jakub Chełstowski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.