Mówi: | Hanna Surma |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | port lotniczy Poznań-Ławica |
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala. Będzie więcej miejsca i sklepów.
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala pasażerskiego, która rozpoczęła się jeszcze przed Euro 2012. Poprawiła się przepustowość lotniska, a dzięki powiększonej strefie komercyjnej i szybszej kontroli bezpieczeństwa wzrośnie komfort pasażerów. To ostatni moment na inwestycję, bo w następnych latach Unia Europejska przeznaczy mniej funduszy na lotniska.
– Port lotniczy Poznań-Ławica, jak kilka innych portów regionalnych, znajduje się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W związku z tym do 2013 rozbudowa musiała nastąpić, by skorzystać z środków unijnych. Mamy sygnały, że przez najbliższe długie lata środków z UE na infrastrukturę lotniskową nie będzie. W związku z tym myślę, że poznański port byłby oczerniany, gdyby rozbudowy nie dokonał właśnie teraz – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Hanna Surma, rzeczniczka prasowa portu lotniczego Poznań-Ławica.
Dodaje, że rozbudowa to inwestycja bardzo długoterminowa. Władze poznańskiego lotniska szacują, że nowy terminal oraz infrastruktura lotniskowa wystarczą aż do 2034 r. Surma podkreśla, że nie można o takiej inwestycji myśleć wyłącznie w perspektywie kilkuletniej.
Poznańskie lotnisko od początku roku notuje wysokie spadki liczby pasażerów. W pierwszym półroczu Ławica obsłużyła o 22 proc. mniej osób niż w tym samym okresie 2012 r., a w lipcu spadek wyniósł 16 proc. Dlatego powiększony terminal nie jest w pełni wykorzystywany. Surma zaznacza jednak, że znacząco poprawia się jakość obsługi pasażerów.
– Pasażer korzysta z nowoczesnej, przestronnej infrastruktury, w której łatwo jest się zorientować przy wylocie, jak również przy przylocie. Skróciliśmy czasy oczekiwania na bagaż czy czasy oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa, może nie w sezonie czarterowym w czasie szczytów, ale wszystko jest teraz szybciej, płynniej i w lepszych warunkach pod względem komfortu przy wylocie i przylocie dla pasażera – zapewnia Surma.
Ławica zakończyła już budowę zupełnie nowej części przylotowej terminala pasażerskiego, która została oddana do użytku przed ubiegłorocznymi piłkarskimi mistrzostwami Europy. Powstała także nowa hala odprawy biletowo-bagażowej z 22 stanowiskami obsługi. Teraz trwają prace przy hali odlotów. Pod koniec czerwca oddana została do użytku część przeznaczona dla pasażerów podróżujących w obrębie strefy Schengen. Osoby odlatujące poza obszar Schengen muszą jeszcze korzystać z infrastruktury tymczasowej.
Z punktu widzenia finansów lotniska bardzo ważną zmianą jest oddanie powiększonej strefy komercyjnej. Przychody od najemców powierzchni komercyjnej są dla portów lotniczych coraz ważniejsze.
– Do tej pory, czyli przed rozbudową, stosunkowo niewielki terminal nie posiadał strefy komercyjnej z prawdziwego zdarzenia – tłumaczy Surma. – Działa już od jakiegoś czasu rozbudowana strefa komercyjna w strefie przylotów. Teraz terminal oferuje o wiele więcej pasażerowi, który przyleciał, jak również osobom, które oczekują na kogoś z rodziny, znajomych czy służbowo. 13 sierpnia oficjalnie otworzyliśmy zdecydowanie powiększoną, z prawdziwego zdarzenia strefę komercyjną w strefie odlotów i tam na blisko 2 tys. metrów każdy odlatujący pasażer znajdzie coś dla siebie.
Za całą nową strefę handlową na Ławicy odpowiada firma Baltona, największy operator sklepów wolnocłowych w Polsce. Największy sklep ma niemal 500 metrów kw., a w hali odlotów są też kawiarnia, butik oraz sklep z pamiątkami. Jesienią otwarte zostaną kolejne punkty handlowe i gastronomiczne.
Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania.
[zdjęcia] lotnisko i samoloty
Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku
Czytaj także
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.