Newsy

Warszawa najpopularniejszym obok Krakowa miastem wśród turystów. Stolica dominuje w kategorii turystyki biznesowej

2016-01-07  |  06:40
Mówi:Monika Białkowska
Funkcja:dyrektor biura
Firma:Warszawska Organizacja Turystyczna
  • MP4
  • Pod względem liczby turystów Warszawa jest obok Krakowa najpopularniejszym polskimi miastem. Według szacunków instytutu IPSOS w 2014 roku stolicę odwiedziło około 8 mln osób, z czego niemal 3 mln to turyści zagraniczni. W strukturze przyjazdów dominują wizyty o charakterze biznesowym. Warszawska Organizacja Turystyczna stara się jednak dotrzeć także do masowego odbiorcy zainteresowanego atrakcjami, które oferuje stolica. Przykładem takich działań jest projekt Warsaw City Break, który ma zachęcać do krótkoterminowych wizyt w mieście.

    Najsilniejszą destynacją turystyczną, którą mamy w Polsce, jest oczywiście Kraków, wynika to oczywiście z historii tego miejsca. Kraków był zawsze piękny, Warszawa wypiękniała niedawno – mówi agencji informacyjnej Newseria Monika Białkowska, dyrektor biura Warszawskiej Organizacji Turystycznej.

    Według badania przeprowadzonego przez Małopolską Organizację Turystyczną liczba turystów, którzy odwiedzili w 2014 roku Kraków, wyniosła 9,9 mln osób. Na drugim miejscu pod względem natężenia ruchu turystycznego w Polsce plasuje się Warszawa. Stolicę według szacunków instytutu IPSOS odwiedziło w 2014 roku około 8 mln osób.

    Właściwie każdy znajdzie tu jakąś ofertę dla siebie. Warszawa jest stolicą, więc dużo łatwiej jej przyciągnąć turystów zagranicznych, bo jest bardzo często pierwszym wyborem dla kogoś, kto chce odwiedzić Polskę. To nam pomaga w promocji zagranicznej – tłumaczy Monika Białkowska.

    Przedstawicielka WOT dodaje, że Warszawa obok Krakowa jest najbardziej rozpoznawalnym miastem przez zagranicznych turystów. Poziom znajomości polskiej stolicy na arenie międzynarodowej jest wyższy niż Gdańska, Poznania czy Wrocławia.

    W celu przyciągnięcia większej liczby odwiedzających w przyszłym roku kontynuowany będzie projekt Warsaw City Break. Akcja ma na celu zachęcenie obcokrajowców do krótkoterminowych, np. weekendowych, przyjazdów do Warszawy w celach turystycznych. Oprócz tego Warszawska Organizacja Turystyczna przeprowadziła w ostatnim roku dwie akcje promujące polską stolicę na rynkach brytyjskim oraz szwedzkim.

    Plan promocji staramy się dopracować na dwa lata ze Stołecznym Biurem Turystyki, z którym dzielimy się zadaniami. Tu oczywiście mówimy o wizytach studyjnych, dziennikarskich, touroperatorskich, o wyjazdach na kluczowe targi na poszczególnych rynkach. Tych działań rzeczywiście jako Warszawa mamy sporo – informuje dyrektor biura WOT.

    Rozmówczyni wskazuje na zróżnicowany charakter turystów przyjeżdżających do Warszawy. Najwięcej pieniędzy wydają tzw. turyści konferencyjni, którzy oprócz obowiązków służbowych, korzystają także z atrakcji turystycznych, które zapewnia miasto. Podczas swojego pobytu zostawiają w stolicy średnio po 700 złotych. Zdecydowanie mniej wydają turyści krajowi. Ich pobyt w Warszawie z reguły jest także znacznie krótszy.

    Pozycja Warszawy w kategorii eventowej jest najsilniejsza w Polsce. Obserwujemy ogromne zainteresowanie Warszawą zarówno na poziomie rynku korporacyjnego, jak i na poziomie wyjazdów stowarzyszeniowych. Natomiast staramy się promować Warszawę również jako destynację masową – tłumaczy.

    Wśród najważniejszych wydarzeń, jakie w 2016 roku odbędą się w Warszawie, Monika Białkowska wymienia m.in. lipcowy szczyt NATO, Światowy Zjazd Kobiet, Diecezjalne Dni Młodzieży czy konferencję WADA Światowej Agencji Antydopingowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.