Mówi: | Hanna Surma |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | port lotniczy Poznań-Ławica |
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala. Będzie więcej miejsca i sklepów.
Poznańskie lotnisko kończy rozbudowę terminala pasażerskiego, która rozpoczęła się jeszcze przed Euro 2012. Poprawiła się przepustowość lotniska, a dzięki powiększonej strefie komercyjnej i szybszej kontroli bezpieczeństwa wzrośnie komfort pasażerów. To ostatni moment na inwestycję, bo w następnych latach Unia Europejska przeznaczy mniej funduszy na lotniska.
– Port lotniczy Poznań-Ławica, jak kilka innych portów regionalnych, znajduje się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W związku z tym do 2013 rozbudowa musiała nastąpić, by skorzystać z środków unijnych. Mamy sygnały, że przez najbliższe długie lata środków z UE na infrastrukturę lotniskową nie będzie. W związku z tym myślę, że poznański port byłby oczerniany, gdyby rozbudowy nie dokonał właśnie teraz – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Hanna Surma, rzeczniczka prasowa portu lotniczego Poznań-Ławica.
Dodaje, że rozbudowa to inwestycja bardzo długoterminowa. Władze poznańskiego lotniska szacują, że nowy terminal oraz infrastruktura lotniskowa wystarczą aż do 2034 r. Surma podkreśla, że nie można o takiej inwestycji myśleć wyłącznie w perspektywie kilkuletniej.
Poznańskie lotnisko od początku roku notuje wysokie spadki liczby pasażerów. W pierwszym półroczu Ławica obsłużyła o 22 proc. mniej osób niż w tym samym okresie 2012 r., a w lipcu spadek wyniósł 16 proc. Dlatego powiększony terminal nie jest w pełni wykorzystywany. Surma zaznacza jednak, że znacząco poprawia się jakość obsługi pasażerów.
– Pasażer korzysta z nowoczesnej, przestronnej infrastruktury, w której łatwo jest się zorientować przy wylocie, jak również przy przylocie. Skróciliśmy czasy oczekiwania na bagaż czy czasy oczekiwania do kontroli bezpieczeństwa, może nie w sezonie czarterowym w czasie szczytów, ale wszystko jest teraz szybciej, płynniej i w lepszych warunkach pod względem komfortu przy wylocie i przylocie dla pasażera – zapewnia Surma.
Ławica zakończyła już budowę zupełnie nowej części przylotowej terminala pasażerskiego, która została oddana do użytku przed ubiegłorocznymi piłkarskimi mistrzostwami Europy. Powstała także nowa hala odprawy biletowo-bagażowej z 22 stanowiskami obsługi. Teraz trwają prace przy hali odlotów. Pod koniec czerwca oddana została do użytku część przeznaczona dla pasażerów podróżujących w obrębie strefy Schengen. Osoby odlatujące poza obszar Schengen muszą jeszcze korzystać z infrastruktury tymczasowej.
Z punktu widzenia finansów lotniska bardzo ważną zmianą jest oddanie powiększonej strefy komercyjnej. Przychody od najemców powierzchni komercyjnej są dla portów lotniczych coraz ważniejsze.
– Do tej pory, czyli przed rozbudową, stosunkowo niewielki terminal nie posiadał strefy komercyjnej z prawdziwego zdarzenia – tłumaczy Surma. – Działa już od jakiegoś czasu rozbudowana strefa komercyjna w strefie przylotów. Teraz terminal oferuje o wiele więcej pasażerowi, który przyleciał, jak również osobom, które oczekują na kogoś z rodziny, znajomych czy służbowo. 13 sierpnia oficjalnie otworzyliśmy zdecydowanie powiększoną, z prawdziwego zdarzenia strefę komercyjną w strefie odlotów i tam na blisko 2 tys. metrów każdy odlatujący pasażer znajdzie coś dla siebie.
Za całą nową strefę handlową na Ławicy odpowiada firma Baltona, największy operator sklepów wolnocłowych w Polsce. Największy sklep ma niemal 500 metrów kw., a w hali odlotów są też kawiarnia, butik oraz sklep z pamiątkami. Jesienią otwarte zostaną kolejne punkty handlowe i gastronomiczne.
Ławica wprowadza nowy cennik opłat lotniskowych. Chce zachęcie przewoźników do lotów z Poznania.
[zdjęcia] lotnisko i samoloty
Duże spadki liczby pasażerów na poznańskim lotnisku
Czytaj także
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2024-02-13: Dostęp do nowoczesnych terapii onkologicznych się poprawia. Nadal jednak problemem są duże nierówności między regionami
- 2023-12-28: Kopalnie coraz bardziej inteligentne. Międzynarodowy projekt z udziałem Polaków ma scyfryzować cały sektor górniczy
- 2023-12-13: Budowanie systemu łączności dla polskiej energetyki na ostatniej prostej. LTE450 wystartuje w przyszłym roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.