Mówi: | Krzysztof Gorzkowski |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Rekordowe wpływy z płatnych dróg w sierpniu. Przybywa samochodów osobowych z urządzeniami viaAUTO
Po wydzieleniu bramek autostradowych dla kierowców samochodów osobowych płacących za przejazd elektronicznie rosną wpływy z opłat od nich. W sierpniu do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 460 tys. zł od kierowców osobówek korzystających z urządzenia viaAUTO. Od startu systemu w lipcu 2011 r. wpływy z całego systemu viaTOLL przekroczyły już 3,4 mld zł.
‒ W sierpniu na konta Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 117 mln zł z tytułu opłat zarówno od samochodów osobowych, jak i ciężarowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Gorzkowski z Kapsch Telematic Services. ‒ Rosną wpływy także od kierowców samochodów osobowych, którzy płacą elektronicznie, w sierpniu było to ponad 460 tys. zł.
Sierpniowy wynik (117,8 mln zł) to rekord miesięczny wpływów z sieci dróg płatnych. W lipcu do KFD wpłynęło ponad 107 mln zł, a w sierpniu 2013 r. zaledwie ponad 87 mln zł.
Po wrześniowym rozszerzeniu sieć dróg objętych systemem elektronicznego poboru opłat viaTOLL liczy już ponad 2850 kilometrów. W październiku do systemu włączonych zostanie kolejne 58 kilometrów na autostradach A1 i A4.
System jest przeznaczony przede wszystkim dla kierowców aut ciężarowych, ale na płatnych odcinkach autostrad mogą z niego korzystać także kierowcy aut osobowych. Od 15 lipca na zarządzanych przez państwo placach poboru opłat na autostradach A2 i A4 dla osób posiadających urządzenie viaAUTO wydzielono specjalne pasy i bramki.
‒ Część kierowców płaci już elektronicznie, co w znacznym stopniu upłynnia ruch na autostradach A2 i A4 – podkreśla Gorzkowski.
System viaTOLL przynosi państwu średnio 3,8 mln zł wpływów dziennie od momentu jego uruchomienia w lipcu 2011 r. Według danych na koniec lipca operatora systemu, firmy Kapsch Telematic Services, w systemie zarejestrowanych jest 816,6 tys samochodów ciężarowych i ponad 16 tys. samochodów osobowych z urządzeniem viaAUTO. Najbardziej dochodową drogą w systemie jest autostrada A4 (183,5 mln zł wpływów do KFD do końca lipca 2013 r.).
Czytaj także
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-12-01: W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2023-04-05: Bioresorbowalny bandaż elektroniczny przyspieszy leczenie ran u cukrzyków. Ułatwi też monitorowanie postępu gojenia
- 2023-01-03: Tempo wdrażania gospodarki bez papieru wciąż mało zadowalające. Rozwiązania paperless są nie tylko bardziej ekologiczne, ale też ekonomiczne
- 2022-12-29: Polskie firmy stawiają na cyfrowe zarządzanie dokumentacją. Co trzecia zamierza przejść na elektroniczne formularze
- 2022-11-22: Niższa zdolność do konkurowania małych i średnich firm przemysłowych. Mimo to nie rezygnują one z inwestycji w parki maszyn i urządzeń
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.