Newsy

Rekordowe wyniki Lotniska Chopina. Rośnie znaczenie Warszawy w regionie

2013-01-22  |  06:35
Mówi:Michał Marzec
Funkcja:Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie
  • MP4

    Warszawskie Lotnisko Chopina skończyło miniony rok na plusie, a jego władze z nadzieją spoglądają w przyszłość. W 2012 roku port na Okęciu obsłużył blisko 10 milionów pasażerów, co przełożyło się na poprawę jego wyników finansowych. W tym roku ruch prawdopodobnie będzie mniejszy, ale spadek liczby pasażerów nie powinien być duży. Władze lotniska liczą, że będzie ono odgrywać coraz większą rolę w europejskiej siatce połączeń.

    Rok 2012 okazał się być najlepszym w historii warszawskiego portu. Lotnisko Chopina obsłużyło około 9,6 mln pasażerów, większość, bo ponad 8 milionów, w ruchu międzynarodowym. Pozostałe 1,5 mln osób to pasażerowie lotów krajowych. Liczba takich pasażerów jest o 41,6 proc. większa niż w roku 2011. 

    Poprawa wyników dotyczy również ruchu cargo. W porównaniu z rokiem poprzednim o około 3 proc. zwiększyła się liczba i tonaż odprawionych przesyłek.

    – Również, jeżeli chodzi o sprawy finansowe zamykamy rok 2012 z dobrym wynikiem na plusach, z zyskiem netto – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Michał Marzec, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.

    Według zarządu firmy bieżący rok może okazać się nieco gorszy, choć powinien się zamknąć zyskami rzędu kilkunastu milionów złotych. Zgodnie z szacunkami zmniejszy się liczba obsłużonych pasażerów. Ma to być ok. 5-procentowy spadek, głównie ze względu na otwarte w połowie ubiegłego roku lotnisko w podwarszawskim Modlinie, które przejęło część ruchu pasażerskiego oraz zamkniętą starą część terminala. Nie wiadomo, jak statystyki te będą wyglądać w związku z przedłużającą się naprawą pasa startowego w Modlinie. Do czasu rozwiązania problemów większość rejsów została przeniesiona na Lotnisko Chopina. Mimo to dyrekcja warszawskiego portu wiąże duże nadzieje z lotniskiem pod Warszawą. „Okęcie” od początku zaangażowało się finansowo w realizację projektu.

     – Zależy nam na tym, żeby nasi pasażerowie mieli wyraźną możliwość skorzystania z oferty tanich linii lotniczych, dla jakich jest dedykowane lotnisko w Modlinie, bądź przewoźników flagowych, których obsługujemy na Lotnisku Chopina w Warszawie – mówi dyrektor Marzec.

    Władze stołecznego portu starają się uatrakcyjnić swoją ofertę. Od 1 stycznia obowiązuje nowy cennik opłat lotniskowych, który ma zachęcić przewoźników do uruchamiania nowych połączeń i intensyfikacji lotów na już istniejących trasach. 

     – Jesteśmy już w tej chwili najtańszym lotniskiem w tej części Europy, lotniskiem dużym, obsługującym stolice – mówi Michał Marzec.

    Dyrektor ma nadzieje, że port na Okęciu stanie się ważnym elementem siatki europejskich połączeń. Mają to umożliwić m.in. prowadzone od dwóch lat inwestycje. Zgodnie z harmonogramem zrealizowane mają być do końca 2015 roku, a pochłoną łącznie prawie 1,2 mld złotych. Związane są z poprawą bezpieczeństwa pasażerów, zwiększeniem przepustowości i podniesieniem standardu obsługi.

    Władze lotniska zwracają także uwagę na fakt, że stołeczny port jest pierwszą w Europie bazą postojową dla Boeingów 787 Dreamliner, które latają w barwach LOT-u. Jak podkreśla Michał Marzec, mimo kłopotów technicznych, jakie się pojawiają w ich obsłudze, są to dziś jedne z najnowocześniejszych maszyn, do których należy przyszłość lotnictwa pasażerskiego. Zyskać może na tym nie tylko nasz narodowy przewoźnik, ale i sam port lotniczy.

    – Liczymy na to, że Dreamliner spowoduje w przyszłości większe zainteresowanie pasażerów lotami long haul, które będą w tym wypadku dużo bardziej komfortowe – dodaje dyrektor „Okęcia”.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

    Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

    Infrastruktura

    Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

    21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

    Prawo

    Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

    W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.