Newsy

Rekordowy rok na rynku mieszkań. O jedną piątą wzrosła liczba pozwoleń na budowę i zgłoszeń inwestycji

2015-11-25  |  06:45

Z danych GUS wynika, że liczba pozwoleń na budowę mieszkań wzrosła w październiku o ponad 45 proc. W ciągu 10 miesięcy tego roku wydano łącznie blisko 160 tys. pozwolenia na budowę i zgłoszeń mieszkań. Liczba nowo rozpoczynanych inwestycji w październiku nieco wyhamowała, ale po 10 miesięcy jest o jedną piątą wyższa niż przed rokiem. Deweloperzy podkreślają, że rynek się ustabilizował – duża liczba oferta odpowiada wysokiemu popytowi, dzięki czemu nie widać gwałtownych zmian cenowych. 

Obecny rok jest rekordowy dla rynku nieruchomości mieszkaniowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jarosław Jankowski, prezes zarządu Grupy Waryński.

Zdaniem analityków firmy doradczej REAS tylko po trzech kwartałach br. podaż na rynku nieruchomości mieszkaniowych wzrosła o 18 proc. w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku. W sześciu analizowanych aglomeracjach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) od lipca do września na rynek trafiło prawie 15,9 tys. lokali. W trakcie czterech ostatnich kwartałów wprowadzono w sumie do sprzedaży ponad 50,8 tys. lokali.

Moim zdaniem rynek ustabilizował się zarówno dla inwestorów, jak i klientów – ocenia Jarosław Jankowski. – Nie ma dzisiaj gwałtownych zmian cen, jeśli rosną, to w bardzo zachowawczy, przemyślany sposób. Nie zauważamy skoków cenowych odbijających się na rynku. Dzisiaj klient z jednej strony ma przed sobą bardzo szeroką ofertę, a z drugiej strony popyt jest na tyle silny, że startuje bardzo dużo nowych inwestycji.

Według Głównego Urzędu Statystycznego od stycznia do końca października rozpoczęto budowę ponad 142,5 tys. mieszkań, czyli o jedną dziesiątą więcej niż w tym samym okresie 2014 roku. Od początku roku liczba pozwoleń dla deweloperów zwiększyła się o 80 tys., czyli prawie o jedną czwartą.

Zdaniem Jarosława Jankowskiego podniesienie od przyszłego roku wymaganego wkładu własnego podczas ubiegania się o kredyt hipoteczny z obecnych 10 do 15 proc. nie będzie miało dużego wpływy na liczbę prowadzonych inwestycji.  

Myślę, że ci, którzy są żywo zainteresowani kupnem mieszkania w przyszłym roku, są już na to przygotowani – uważa Jarosław Jankowski. – Sądzę, że ta zmiana nie wpłynie dramatycznie na spadek popytu. Co ważne, gros transakcji to transakcje gotówkowe, gdyż klienci coraz częściej wycofują pieniądze z bardzo nisko oprocentowanych lokat bankowych i wolą inwestować w nieruchomości.

Zdaniem Jarosława Jankowskiego ceny mieszkań w końcówce tego roku i przyszłym pozostaną stabilne. Według serwisu Otodom.pl w październiku br. średnia cena metra kwadratowego lokalu na rynku pierwotnym w Warszawie wyniosła ok. 7750 zł za mkw. Szybciej przy tym rośnie wartość uważanych za tzw. dobro rzadkie lokali z segmentu Prime Location (w najlepszych lokalizacjach) oraz apartamentów wykończonych z użyciem najwyższej klasy materiałów i oferujących szeroki wachlarz usług dodatkowych, takich jak concierge.

W segmencie popularnym sytuacja jest stabilna już od jakiego czasu i to jest dobre zjawisko zarówno dla klienta, jak i dla inwestora – przekonuje Jarosław Jankowski. – Oferta dla klientów zamożnych także jest dość rozbudowana, ale mamy też do czynienia z nowym zjawiskiem. Rośnie grupa osób, które szukają interesujących, indywidualnych lokali na dużych osiedlach, w których na ostatnich piętrach istnieje możliwość urządzenia przestronnych apartamentów za relatywnie mniejsze pieniądze niż w typowo ekskluzywnych lokalizacjach. Tego typu mieszkania bardzo szybko znajdują swoich nabywców.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.