Mówi: | Andrzej Butra |
Funkcja: | Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi |
Nawet 300 tys. zł dla rolnika na inwestycje. Rusza nabór wniosków
Ruszają nabory wniosków na modernizację gospodarstw. To szansa dla rolników, dla których nie wystarczyło pieniędzy w poprzednich naborach. W ciągu najbliższych dni rozpocznie się przyjmowanie wniosków w Podkarpackiem.
– Pula pieniędzy dla Podkarpackiego wyniesie 52 mln zł – mówi Andrzej Butra, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. – Natomiast we wszystkich pozostałych województwach zostaną uruchomione pieniądze na te wnioski, które już zostały złożone, więc dodatkowych naborów w nich nie przewidujemy.
Podczas ubiegłorocznych naborów pomoc skierowana została przede wszystkim do gospodarstw mlecznych w związku z planami Komisji Europejskiej dotyczącymi zniesienia limitowania produkcji mleka w 2015 r. I to mleczarze w ponad 37% dostali te dotacje. W niektórych województwach, jak np. w kujawsko-pomorskim, 100% tej pomocy trafiło właśnie do producentów mleka.
Jak zapewnia wiceminister, warunki naboru wniosków nie zmieniają się. Zaś dodatkowe pieniądze pochodzą z tych dotacji, które nie cieszyły się zainteresowaniem rolników.
– Przesunęliśmy je z tych programów, z których zostały zaoszczędzone pieniądze, gdzie nie zostały wykorzystane. Zostały „przerzucone” z kilku różnych miejsc, bez uszczerbku dla realizacji wszystkich tych programów – zapewnia Andrzej Butra.
W ub.r. Marek Sawicki, szef resortu rolnictwa, zwiększył pulę pieniędzy przeznaczonych na pomoc w ramach „Modernizacji gospodarstw rolnych" (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013). Dzięki temu, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dysponująca tymi funduszami, ma do rozdzielenia 8,62 mld zł. A wsparcie będzie mogło otrzymać ok. 7,8 tys. rolników więcej niż pierwotnie zakładano.
– Nabór wniosków ogłosi prezes ARiMR. Taka informacja pojawi się na stronie agencji oraz w prasie – informuje Małgorzata Książyk, szefowa biura prasowego w MRiRW.
„Modernizacja gospodarstw rolnych” jest jednym z najpopularniejszych wśród polskich rolników unijnym programem. Pozwala na dofinansowanie inwestycji w wysokości nawet 300 tys. zł (tyle przypada na jedno gospodarstwo przez cały okres funkcjonowania programu). ARiMR zwraca od 40 proc. do 70 proc. kosztów poniesionych na ich realizację. Resztę gospodarz musi wyłożyć z własnej kieszeni.
Czytaj także
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-01: Kraje afrykańskie w bezprecedensowym kryzysie żywnościowym. Potrzebne wsparcie rozwojowe dla lokalnego rolnictwa
- 2023-12-18: Konsumenci coraz częściej sięgają po owoce i warzywa z mniejszą ilością pestycydów. Sadownicy zmieniają podejście do produkcji
- 2023-11-27: Rekordowe zainteresowanie wdrażaniem nowych technologii wśród polskich rolników. Rolnictwo 4.0 pozwala im zoptymalizować produkcję i obniżać koszty
- 2023-12-29: Problemy z dopłatami do dobrostanu zwierząt. Na wypłaty z tytułu ekoschematów rolnicy będą musieli poczekać dłużej
- 2023-08-10: Światowe bezpieczeństwo żywnościowe ponownie zagrożone. Tranzyt ukraińskich zbóż przez UE może nie wystarczyć, żeby załagodzić kryzys
- 2023-08-25: Polskie pszczelarstwo wciąż się rozwija. Jednak duże pasieki znalazły się w kryzysie przez problemy ze sprzedażą miodu
- 2023-07-25: Coraz więcej gospodarstw rolnych monitorowanych z wykorzystaniem danych satelitarnych. Dzięki temu możliwa jest szybsza realizacja dopłat
- 2023-05-16: Zatrudnienie w rolnictwie sukcesywnie spada. Zbyt wolno przybywa jednak nierolniczych miejsc pracy na wsi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.