Mówi: | Adam Wojtkowski, Dyrektor Generalny Dell EMC Enterprise Business Wojciech Głownia, Dyrektor Generalny Dell EMC Commercial Business |
Rosną wydatki polskich firm na innowacyjne technologie IT. Największe inwestycje realizują banki i sektor telekomunikacyjny
Ponad połowa polskich firm ma konkretną wizję tego, w jaki sposób transformacja cyfrowa powinna zostać przeprowadzona, a 28 proc. z nich opracowaną strategię jej wdrożenia. Coraz więcej firm inwestuje w narzędzia umożliwiające zarządzanie dużymi zbiorami danych i ich analizę, chmurę obliczeniową oraz rozwiązania mobilne, które pozwalają poprawić model biznesowy. Kluczowe znaczenie ma elastyczna infrastruktura, która daje możliwość szybkiej modyfikacji.
– Żyjemy w czasie transformacji cyfrowej. Firmy odpowiadają na nowinki technologiczne zgodnie z jej rytmem, czyli w pierwszej kolejności modernizują zaplecze informatyczne. Następnie włączają te instrumenty IT, które są podstawą do polepszenia modelu biznesowego, na przykład hurtownie danych czy nowe platformy programistyczne dające możliwość przenoszenia aplikacji pomiędzy chmurami różnych dostawców – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Wojtkowski, Dyrektor Generalny Dell EMC Enterprise Business.
Główną motywacją do inwestowania w infrastrukturę IT przez przedsiębiorstwa jest potrzeba przeprowadzania wydajnych analiz big data i budowy biznesu napędzanego danymi – pokazują wyniki GE Global Innovation Barometer 2016. Przedsiębiorstwa, które stosują model data-driven business, notują dwucyfrowe wskaźniki przychodów (raport Forrester Insight Driven Business). Szacuje się, że wspomniany wskaźnik w firmach wykorzystujących big data sięgnie średnio ok. 30 proc.
– Wśród rozwiązań wykorzystywanych do napędzania biznesu kluczową rolę odgrywa infrastruktura. Jej elementy stanowią podstawę, na bazie której działają wszelkie aplikacje biznesowe. Dużo mówi się o rozwiązaniach chmurowych, hybrydowych, natomiast niezależnie od rodzaju rozwiązania kluczem jest właśnie podstawowa infrastruktura, jej elastyczność, możliwość modyfikacji w bardzo krótkim czasie – ocenia Wojciech Głownia, Dyrektor Generalny Dell EMC, odpowiedzialny za biznes komercyjny w Polsce.
Coraz więcej firm inwestuje w infrastrukturę technologiczną, która pozwala na skuteczniejszą analizę wielkich zbiorów danych. Raport GE Global Innovation Barometr 2016 wskazuje, że takie inwestycje deklaruje 73 proc. globalnych przedsiębiorstw. To o ok. 30 proc. więcej niż w poprzednim badaniu (43 proc. firm). Firma IDC szacuje, że wydatki firm na rozwój infrastruktury wykorzystywanej do analityki big data, a także na oprogramowanie i usługi wykorzystujące dane rosną średnio o 23 proc. rokrocznie. Do 2019 roku inwestycje firm w rozwiązania big data mają sięgnąć 48,6 mld dol.
– Firmy powinny obserwować trendy i za nimi nadążać. Te trendy to big data, czyli analityka wielkich zbiorów danych, mająca największe przełożenie na poprawę modelu biznesowego. Po drugie jest mobility, mobilność i przenoszalność. To pracownik cały czas w ruchu, to nowa grupa millenialsi, z których połowa odchodzi z firmy, jeśli nie dostanie właściwych narzędzi i procesów. Kolejnym trendem jest chmura – wymienia Wojtkowski.
Jak prognozuje IDC, takie inwestycje są kluczowe z punktu widzenia relacji z klientami (mobility i big data), zwiększenia wydajności (chmura obliczeniowa), również innowacyjności i usprawnień (big data). Coraz więcej zwolenników zyskują platformy konwergentne, czyli zintegrowane i uproszczone infrastruktury IT, które bazują na wirtualizacji danych, pomocne w modernizacji firmy. Ta opracowana przez Dell EMC to rozwiązanie oparte na oprogramowaniu do zarządzania chmurami firmy FireHost oraz na systemach sieciowych od VMware.
– Firmy powinny bardzo dokładnie rozważyć, w jaki sposób będą budowały swoje modele aplikacji. Najważniejsze, żeby programiści nie tracili niepotrzebnie czasu na budowę samej konstrukcji aplikacji, ale skupili się na jej logice, żeby aplikacje mogły być bardzo szybko uruchamiane, ale przede wszystkim, żeby były sprawnie wytwarzane. To procesy, które nie trwają lata, ale raczej tygodnie lub miesiące. Tylko wtedy firmy mogą bardzo szybko odpowiadać na zmiany rynkowe – wskazuje dyrektor generalny Dell EMC Enterprise Business.
Raport „Welcoming Innovation Revolution”, przygotowany przez GE Global Innovation Barometer 2016 wskazuje, że 83 proc. polskich firm wyraża zainteresowanie nowymi technologiami. Wskazuje na to m.in. dynamika inwestycji w narzędzia analityczne big data, która wzrosła z 49 proc. w 2014 roku do poziomu 68 proc. w 2015 roku.
– Polskie firmy w żaden sposób nie odstają od firm z innych części świata. Trzeba pamiętać o tym, że często operują nie tylko na rynku polskim, lecz także szerzej – na rynku Unii Europejskiej czy na rynkach światowych. W związku z tym dla nich konkurencja nie sprowadza się wyłącznie do firm, które funkcjonują w Polsce – tłumaczy Dyrektor Generalny Dell EMC Commercial Business, Wojciech Głownia.
W Polsce ważnym nabywcą nowoczesnych rozwiązań IT są sektory bankowo-finansowy i telekomunikacyjny, które zwiększają wydatki na ten cel. Polski sektor bankowy należy do najbardziej nowoczesnych na świecie. Banki udostępniają klientom nowoczesne rozwiązania. Z danych PRNews.pl wynika, że banki mają 5 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej, z bankowości internetowej korzysta 14,5 mln osób. Jak wskazuje Wojtkowski, 30–40 proc. biznesu firm informatycznych stanowi właśnie sektor bankowy.
– Polski rynek bankowy się konsoliduje. Ten proces był nieco opóźniony w stosunku do głównych państw Zachodu, ponieważ jest w innej fazie rozwoju. Konsolidacje jednak mają miejsce, czego przykładem mogą być BZ WBK i Santander, Alior, BPH, PZU, ostatnio BGŻ BNP Paribas i Sygma Bank – wskazuje dyrektor generalny Dell EMC Enterprise Business.
Również w firmach produkcyjnych procesy stają się coraz bardziej zautomatyzowane, rozwój przedsiębiorstw w dużej mierze zależy więc od wdrożenia nowoczesnych technologii. W infrastrukturę IT inwestuje też branża gier komputerowych.
– Branża rozrywkowa rośnie bardzo szybko. Żeby można było skutecznie, szybko i na odpowiednim poziomie produkować gry komputerowe, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura w fazie projektowania, developmentu czy fazie testowania – przekonuje Wojciech Głownia.
Czytaj także
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.
Zagranica
Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
Najnowsze dane gospodarcze z Państwa Środka okazały się lepsze od prognoz. Choć część analityków spodziewa się powrotu optymizmu i poprawy nastrojów, to jednak w długim terminie chińska gospodarka mierzy się z kryzysem demograficznym i załamaniem w sektorze nieruchomości. Władze Chin zresztą już przedefiniowały swoje priorytety i teraz bardziej skupiają się na bezpieczeństwie ekonomicznym, a nie na samym wzroście gospodarczym. – Chiny szykują się na eskalację konfliktu z USA i pod tym kątem należy obserwować chińską gospodarkę – zauważa Maciej Kalwasiński z Ośrodka Studiów Wschodnich. Jak wskazuje, Chiny mocno inwestują w rozwój swojego przemysłu i niezależność energetyczną, chcąc zmniejszyć uzależnienie od zagranicy.
Infrastruktura
Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
Małe przydomowe elektrownie wiatrowe mogą być drogą pułapką – ostrzega Fundacja Instrat. Jej zdaniem koszt wytworzenia prądu z takich instalacji może być kilkukrotnie wyższy od tego z sieci. Tymczasem rząd proponuje program wsparcia dla przydomowych instalacji tego typu wart 400 mln zł. Zdaniem ekspertów warto się zastanowić nad jego rewizją i zmniejszeniem jego skali.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.