Newsy

Rosną wydatki firm na reklamę w mediach społecznościowych

2014-01-22  |  06:05

To ma być kolejny rok dynamicznego rozwoju reklamy w internecie. Rynek spodziewa się dwucyfrowych wzrostów. Najszybciej rozwijającymi się formami mają być wciąż reklamy w urządzeniach mobilnych i za pośrednictwem social mediów. Serwisy społecznościowe stają się dla firm nie tylko miejscem działań marketingowych, lecz także miejscem do komunikacji z klientami.

Z badania IAB AdEx wynika, że w I półroczu ub.r. wydatki firm na reklamę w internecie wzrosły o ponad 12 proc. w ujęciu rocznym. Tylko w II kwartale ubiegłego roku nakłady na reklamę mobilną wzrosły o 81 proc. rok do roku, a na social media – o 74 proc.

 Jest jeszcze bardzo duże pole do zagospodarowania pod kątem wydatków reklamowych, bo trzeba sobie jasno powiedzieć, że dzisiaj bez wydatków na reklamę w mediach społecznościowych, praktycznie nie ma szansy na skuteczną promocję – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Żukowski z Mint Media.

Firmy dostrzegają coraz większą potrzebę inwestowania w reklamę internetową, a za tym idą coraz większe budżety reklamowe. Natomiast branża reklamowa działająca w oparciu o media tradycyjne w ostatnich latach częściej mówi o słabnącym rynku niż o sukcesie.

Wraz z rosnącymi budżetami na reklamę w sieci będzie rozwijał się poziom oferowanych rozwiązań. Coraz częściej obok podstawowego fanpage'u użytkownicy mediów społecznościowych będą zaczepiani przez interaktywne aplikacje zachęcające do podjęcia konkretnych zachowań konsumenckich.

 – Kiedyś można było sobie założyć fanpage i wirusowo faktycznie to się rozprzestrzeniało, bez wydatków reklamowych. Natomiast dzisiaj bez wydatków nie mamy szansy na osiągnięcie sukcesu, zresztą tak jest też w innych mediach. To jest naturalny proces – twierdzi Żukowski.

Jednym z najpopularniejszych kanałów dotarcia do odbiorców jest dziś Facebook. W ubiegłym roku na tym portalu społecznościowym reklamę wykupiło ponad milion firm. Ponadto 25 mln firm posiada swój fanpage, więc potencjalnie może poszerzyć swoją aktywność i zainwestować w dodatkowe narzędzia reklamowe.

 – Na Facebooku mamy bardzo wiele form reklamowych. Mamy klasyczne bannery, mamy też znacznie bardziej interaktywne i skuteczne formy reklamowe, które wyświetlają się nam w newsfeedzie. I takie reklamy możemy komentować, możemy je lajkować, możemy je udostępniać naszym znajomym – opisuje ekspert.

Wybór formy reklamy w social mediach powinien być uzależniony od celu, jaki firma chce osiągnąć. Od jego precyzyjnego określenia zależy też skuteczność podejmowanych działań, jednak dla wielu firm stanowi to problem.

Serwisy społecznościowe są też coraz częściej wykorzystywane przez firmy do innych celów niż marketingowe. Stają się skutecznym narzędziem komunikacji z klientem.

 – Dotąd mieliśmy call center i formularz na stronie internetowej. Dziś do tego dokładamy fanpage czy aplikację, która nam zapewnia szybszą obsługę klientów – podkreśla ekspert.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.