Mówi: | Michał Muc |
Funkcja: | dyrektor działu zarządzania nieruchomościami |
Firma: | Savills Polska |
Rosną wymagania najemców nieruchomości komercyjnych
Najemcy nieruchomości komercyjnych mają coraz większe oczekiwania. Agencje nie mogą już tylko zarządzać budynkami, lecz muszą angażować się we współpracę z klientami i reagować na ich potrzeby. Z racji tego, że konkurencja jest bardzo duża, a koniunktura w dłuższej perspektywie niepewna, to właśnie dzięki relacjom z klientami mogą się wyróżnić.
– Dawno już skończyły się czasy prostego zarządzania czy bycia administratorem nieruchomości. Nie świadczymy usług typowo zarządczych. Każdy z właścicieli oczekuje od nas bardzo proaktywnego podejścia i budowania wartości nieruchomości poprzez utrzymywanie nie tylko technicznego aspektu budynku, lecz przede wszystkim dobrych relacji z najemcami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Muc, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Savills Polska.
Jak podkreśla Muc, Polska jest dla agencji zarządzających nieruchomościami bardzo atrakcyjnym krajem. To zdecydowanie największy rynek w regionie i o ile nie wpłyną na to decyzje polityczne (jak stało się na Węgrzech), pozostanie takim przez kilka, a nawet kilkanaście najbliższych lat.
Dlatego w Polsce obecne są wszystkie największe europejskie agencje, a to z kolei powoduje bardzo ostrą konkurencję. Muc zauważa, że wprawdzie rozpoczęły się już procesy konsolidacyjne, ale na razie postępują one na niewielką skalę. Dlatego wciąż na rynku widać dużą rywalizację cenową, a dobre zarządzanie nieruchomościami, oparte nie tylko na korzystnej cenie, lecz także na bliskiej współpracy z najemcami, może być okazją do wyróżnienia.
– To najemcy są największym dobrem zarówno dla właściciela, jak i dla nas – podkreśla Muc.
Dodaje, że konkurencja jest bardzo ostra również dlatego, że agencje zarządzające nieruchomościami działają na niskich marżach – zwykle wynoszą one poniżej 10 proc. Rynek będzie się jednak rozwijał, chociaż Muc zaznacza, że jest dużo niewiadomych.
Największe oczekiwania agencje mają wobec nieruchomości magazynowych. Logistyka ma się rozwijać m.in. dzięki coraz większej popularności e-handlu. To jednak równocześnie jest zagrożeniem dla sektora nieruchomości handlowych.
– Jeśli chodzi o retail, to właśnie ze względu na wzrost handlu elektronicznego jest tam jakiś znak zapytania, aczkolwiek w horyzoncie paru lat wydaje się raczej niezagrożony. Również rynek powierzchni biurowych jest ciekawym segmentem. Coraz częściej mówi się o pracy w domu, powierzchniach niepozwalających na posadzenie 100 proc. pracowników, tylko 80-70 proc., w związku z tym możemy powiedzieć, że ciekawe czasy przed nami – ocenia Muc.
Czytaj także
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-02: Deweloperzy nieco wyhamowują inwestycje w nowe magazyny. Wskaźnik pustostanów znacznie wzrósł
- 2024-01-12: Coraz więcej firm chce ograniczać pracę zdalną. Oczekiwania pracowników wobec biur są coraz bardziej wyśrubowane
- 2024-01-19: Pracownicy oczekują od miejsca pracy dobrego dojazdu i bliskości różnych punktów usług. Bez tego trudno przyciągnąć ich z powrotem do biur
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.