Mówi: | Piotr Masny |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Polski Związek Zarządców Statków |
Rosnąca gospodarka morska przyczynia się do rozwoju nowych dziedzin. Polska może stać się silnym graczem na rynku zarządzania statkami
Ship management, czyli zarządzanie statkami, to branża stosunkowo nowa w Polsce, ale dynamicznie rosnąca. Firmy, które się tym zajmują chcą wykorzystać światowy trend zlecania przez armatorów na zewnątrz zadań związanych m.in. z rekrutacją personelu czy zarządzaniem finansami. Polska – ze względu na dostęp do wykwalifikowanych kadr – ma szansę stać się znaczącym graczem w tej branży.
Rośnie pozycja polskich menadżerów, którzy zarządzają flotami w imieniu właścicieli statków.
– Utarł się schemat, że w Polsce robi się pewne rzeczy dlatego, że jest tanio. Moim zdaniem działalność ship management rozwija się w Polsce dlatego, że mamy dostęp do ludzi, którzy się znają na tej pracy, a których jest coraz trudniej znaleźć w krajach, gdzie tradycyjnie ta działalność była prowadzona – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Masny, członek zarządu Polskiego Związku Zarządców Statków.
Trend zlecania firmom zewnętrznym takich kwestii jak rekrutowanie personelu na statkach czy zarządzanie finansami i zakupami jest na świecie coraz silniejszy. Dlatego, jak podkreśla Masny, trzeba głośno mówić o tych kompetencjach zagranicą. Tym bardziej że Polska nie jest na arenie międzynarodowej kojarzona jako kraj z silny pod względem usług dla gospodarki morskiej. Od zainteresowania globalnych firm zależy jednak rozwój tej branży.
– Wielu ludzi jest zaskoczonych tym, że tego typu działalność w Polsce jest prowadzona. Ważne jest działanie nas wszystkich. My ze swojej strony, pracując w firmach, które zrzeszamy, staramy się jak możemy Polskę promować i jak najwięcej z tych biznesów, które prowadzą nasi właściciele, ściągać do kraju. Ale naszą rolą jest również, żeby uświadamiać zarówno władze lokalne, jak i państwowe, że jest to działalność, którą naprawdę warto i z powodzeniem można w Polsce rozwijać – podkreśla Piotr Masny.
Masny podkreśla szeroki wpływ działalności spółek z branży ship managmentu na otoczenie społeczno-gospodarcze. Sektor tworzy istotne źródło przychodów dla hoteli, firm transportowych, linii lotniczych czy ośrodków szkoleniowych, w których kształcą się marynarze. Jest to również stabilne miejsce pracy.
– Powstały w styczniu tego roku Polski Związek Zarządców Statków zrzesza firmy, które zarządzają 190 statkami o łącznym tonażu ponad 2 mln ton. Zatrudniamy ludzi, marynarzy, wynajmujemy biura, wynajmujemy hotele, prowadzimy szkolenia – wymienia Piotr Masny.
Podstawowym zadaniem PZZS jest reprezentowanie interesów członków zajmujących się zarządem technicznym, załogowym oraz zarządzaniem ryzykiem na statkach należących do zagranicznych właścicieli i armatorów. Długofalowym i docelowym założeniem PZZS jest stworzenie Pomerania Ship Management Center.
Czytaj także
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-02-14: Kwestie klimatyczne coraz bardziej obecne w strategiach firm. Część z nich wyprzedza nawet unijne regulacje
- 2024-02-26: Ostatnie cztery lata mocno wpłynęły na spółki paliwowe. Branża szuka alternatyw dla paliw kopalnych
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2024-01-22: Silne zakłócenia w transporcie międzynarodowym. Niedługo mogą odczuć je też europejscy konsumenci
- 2024-01-24: Ewa Minge: Opracowałam inteligentną kolekcję ubrań. Projekty mają różnego rodzaju czujniki pozwalające monitorować stan zdrowia
- 2024-01-16: Ewa Minge: Rynek mody udaje, że ma się dobrze, ale tak nie jest. Jesteśmy zalewani przez bardzo tanią modę fast-foodową z Azji, z którą projektantom ciężko jest konkurować
- 2024-01-09: Wciąż napięta sytuacja na granicy z Ukrainą. Rekompensaty dla przewoźników mogłyby pomóc w jej uspokojeniu
- 2023-12-21: Przemysł konferencyjny odbudowuje się po pandemii. Hotele dzięki temu odrabiają część strat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.