Newsy

Rośnie liczba ubezpieczeń budowlanych. Głównie dzięki ożywieniu w branży

2015-02-11  |  06:35

Poprawa koniunktury w sektorze budowlanym przekłada się na wzrost liczby zawieranych polis na rynku ubezpieczeń budowlano-montażowych. Przedsiębiorcy są też coraz bardziej świadomi korzyści wynikających z ubezpieczania prowadzonych inwestycji. Do wzrostu sprzedaży przyczyniają się też spadające stawki ubezpieczeniowe.

W branży budowlanej przez pewien czas panowała stagnacja, przez co borykała się ona z dużymi problemami. Dzisiaj widzimy bardzo duże ożywienie, wzrost liczby zawieranych kontraktów i podpisywanych umów kredytowych, a to przekłada się na wzrost popytu w ubezpieczeniach dla branży budowlano-montażowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dominik Stachiewicz, członek zarządu spółki Donoria, firmy brokerskiej z sektora doradztwa ubezpieczeniowego.

To przede wszystkim ubezpieczenia majątkowe. Jak podkreśla ekspert, podobnie jak w innych segmentach rynku również w tym zmniejsza się stawka ubezpieczeniowa.

Bardzo dobrym aspektem jest poszerzanie zakresu ubezpieczenia, czyli możliwość wykupienia za tę samą cenę szerszego spektrum ubezpieczenia, co naszym zdaniem bardzo dobrze przekłada się na sposób zabezpieczenia inwestycji – tłumaczy Stachiewicz.

Druga kwestia charakterystyczna dla rynku to problem z gwarancjami. Powodem coraz trudniej dostępnych gwarancji jest w dalszym ciągu gorsza kondycja sektora budowlanego. Zdaniem członek zarządu spółki Donoria tendencja ta powinny ulec odwróceniu w ciągu kolejnego roku, dwóch lat.

– Ubezpieczyciele coraz mniej chętnie i elastycznie podchodzą do takiego ryzyka. Niestety, związane jest to z kondycją finansową samej branży i różnych podmiotów, które działają na tym rynku – mówi Dominik Stachiewicz. – Zabezpieczenie w postaci gwarancji ubezpieczeniowej będzie jeszcze przez pewien czas trudno dostępnym produktem.

Trend na rynku determinują przede wszystkim inwestorzy branżowi, którzy w większości przypadków posiłkują się kredytem (wymagającym odpowiedniego zabezpieczenia w postaci ubezpieczenia) bądź finansowaniem instytucjonalnym.

Myślę, że o rozwój ubezpieczeń w tym sektorze nie powinniśmy się raczej martwić. Średnie firmy budowlane czy nawet małe oraz inwestorzy lokujący swoje środki w niewielkie projekty również mają świadomość ubezpieczeniową, dlatego wolą zapłacić dzisiaj niewielkie pieniądze, bo faktycznie cena za to ubezpieczenie znacznie spadła, i spać spokojnie i mieć świadomość, że inwestycja jest dobrze zabezpieczona – podsumowuje Dominik Stachiewicz.

W jego ocenie liczba polis na rynku powinna rosnąć. W skali globalnej i zagregowanej niekoniecznie może być jednak widoczny wzrost łącznie płaconej składki, czego powodem jest tendencja spadku stawek ubezpieczeniowych.

Ubezpieczenia budowlano-montażowe są przede wszystkim przeznaczone dla inwestorów, generalnych wykonawców, firm podwykonawczych oraz dostawców towarów i materiałów (w ramach prowadzonych inwestycji).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.