Mówi: | Piotr Baczyński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Immersion VR |
Rośnie rynek trójwymiarowych aplikacji. Wśród zamawiających głównie deweloperzy i urzędy
Przybywa firm oferujących rozwiązania z zakresu wirtualnej rzeczywistości. Trójwymiarowe aplikacje, które obrazują rzeczywistość, zamawiają firmy deweloperskie, przedsiębiorstwa telekomunikacyjne, a nawet urzędy. Polska znajduje się w czołówce krajów tworzących takie rozwiązania.
– Trwa rewolucja technologiczna. Na rynku pojawiają się coraz to nowe urządzenia, które przekształcają telefony komórkowe w wyświetlacze wirtualnej rzeczywistości – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Baczyński, prezes zarządu spółki Immersion VR.
Jednym z pierwszych takich produktów był Gear VR (skrót od virtual reality, czyli wirtualna rzeczywistość). To swego rodzaju gogle przystosowane do niektórych modeli smartfonów Samsunga. Dzięki wyższej rozdzielczości i dużej liczbie pikseli aparat ten może wyświetlać obraz w zakresie 360 st. Na polskim rynku urządzenie zadebiutowało pod koniec ubiegłego roku, a dziś pojawia się w ofercie operatorów sieci komórkowych.
Prócz koreańskiego producenta podobne rozwiązania wdraża wiele innych firm. Niektóre są już sprzedawane, inne znajdują się na etapie komercjalizacji. Sporo rozwiązań jest w fazie start-upu i poszukuje finansowania m.in. poprzez crowdfunding lub sprzedaje pierwsze urządzenia na serwisach aukcyjnych.
– Zainteresowanie ze strony konsumentów jest bardzo duże – zapewnia Piotr Baczyński. – Takie frazy jak „Oculus Rift” [podobna do Gear VR platforma, należąca obecnie do Facebooka – red.) czy „wirtualna rzeczywistość” są jednymi z najczęściej wpisywanych do wyszukiwarek.
Jego zdaniem krajowe firmy działające w sektorze VR nie ustępują niczym pomiotom z innych krajów.
– Nie mamy się czego wstydzić, krajowy rynek, jeżeli chodzi o firmy tworzące rozwiązania VR, jest bardzo rozwinięty – chwali Piotr Baczyński. – Stale porównujemy to, co dzieje się w Polsce. Nie mówię tylko o naszej firmie, lecz także o różnych start-upach funkcjonujących w Warszawie, na terenie aglomeracji śląskiej czy w Trójmieście. To rzeczy wykonywane na najwyższym poziomie.
Odbiorcami takich rozwiązań są na razie raczej duże firmy i korporacje.
– Większość naszych klientów to zagraniczne koncerny działające w Polsce – mówi Piotr Baczyński. – Gdy rozmawiamy z ich przedstawicielami, którzy mają odpowiednią suwerenność decyzyjną i zielone światło na to, by wchodzić w nowe technologie, wtedy jest dużo łatwiej. Niestety, firmy często muszą wracać do centrali. Przy tak innowacyjnej technologii przepchnięcie tego rodzaju projektów może być dla nich trudne, niemniej zainteresowanie tymi rozwiązaniami rośnie.
Immersion VR jest spółką oferującą oprogramowanie współpracujące z takimi platformami. Firma zaczynała od produkcji zaawansowanych technologicznie, trójwymiarowych wizualizacji nas zlecenie firm deweloperskich i działających na rynku nieruchomości. Obecnie, jak wskazuje Piotr Baczyński, podobne prezentacje wykonuje także na rzecz przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, wytwórni filmowych, spółek medycznych i współpracuje z różnego rodzaju urzędami.
– Dla m.st. Warszawy stworzyliśmy film, który promuje stolicę na Expo w Mediolanie. Zainteresowanie naszą działalnością nieustannie rośnie – zapewnia Baczyński.
Firma mocno wchodzi na zagraniczne rynki. Po biurach w Turcji oraz Izraelu przyszedł czas na Stany Zjednoczone oraz Londyn. Szczególnie duże nadzieje zarząd spółki wiąże z amerykańskim przedstawicielstwem w Saint Louis. Zdaniem Piotra Baczyńskiego w dłuższej perspektywie rynek amerykański wydaje się być najbardziej perspektywiczny.
Czytaj także
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-01-24: Ewa Minge: Opracowałam inteligentną kolekcję ubrań. Projekty mają różnego rodzaju czujniki pozwalające monitorować stan zdrowia
- 2024-01-25: Naukowcy chcą nauczyć pojazdy autonomiczne podejmowania decyzji moralnych. Pracują nad bardziej realistycznymi scenariuszami dla sztucznej inteligencji
- 2023-11-16: Na modernizację i rozwój sieci dystrybucyjnych energii potrzeba 130 mld zł do 2030 roku. W inwestycje mogą się wkrótce zaangażować mniejsi operatorzy
- 2023-12-27: Mięso komórkowe może się stać realną alternatywą dla tego pochodzącego z uboju. Za rozwojem technologii musi też podążyć prawo
- 2023-10-27: PGE kontynuuje zielone zmiany w ciepłownictwie. W elektrociepłowni w Zgierzu nowe kotły gazowe zastąpią te wykorzystujące węgiel brunatny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.