Mówi: | Jacek Trojanowski, dyrektor generalny Citroen Polska Thibaud Leschallier de Lisle, dyrektor generalny Total Polska Wojciech Sobieraj, specjalista techniczny Citroen Polska |
Rośnie sprzedaż nowoczesnych olejów silnikowych. Mają już ponad połowę rynku
Nowoczesne, oparte na nowych technologiach, oleje silnikowe mają coraz większy udział w rynku. Udział olejów syntetycznych rośnie o 3 punkty procentowe rocznie i zbliża się do poziomu 50 proc. udziału w rynku. Jeszcze siedem lat temu stanowiły one jedną czwartą rynku. Producenci olejów stale pracują nad ulepszeniem swoich produktów, by jak najdłużej i jak najlepiej chroniły silniki. Większość z tych produktów jest testowana podczas rajdów motoryzacyjnych.
Znane z samochodów sportowych silniki o małej pojemności i dużej mocy, stosowane dziś również przez producentów aut użytkowych, wymagają stosowania olejów silnikowych najnowszej generacji. Dlatego testy na zawodach sportowych są przydatne również w przypadku produktów przeznaczonych do samochodów użytkowych. Oleje polecane do nowoczesnych aut niewiele różnią się od tych stosowanych w samochodach sportowych.
– W przypadku samochodów sportowych to powinien być olej o bazie syntetycznej, ale to nie jest nic nowego, bo dzisiaj wszystkie oleje przeznaczone do współczesnych silników są na bazie syntetycznej. Zapominamy już o olejach mineralnych, a to ze względu na downsizing, czyli małe pojemności silników z dużą mocą. To jest coś, co wcześniej było cechą charakterystyczną dla sportu, a dziś jest cechą pojazdów użytkowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Sobieraj, specjalista techniczny Citroen Polska.
Oleje syntetyczne zdobywają coraz większy udział w rynku – w ubiegłym roku ich sprzedaż stanowiła blisko połowę rynku. Mniej dynamicznie, choć też wyraźnie, rośnie udział olejów półsyntetycznych. W tym czasie udział jednosezonowych olejów mineralnych, czyli starej generacji, spadł do najniższego w historii poziomu 25 procent.
Jak zapewnia specjalista techniczny Citroen Polska, produkty na bazie syntetycznej są opracowane z użyciem zaawansowanych technologii. Nowoczesne silniki wymagają produktów syntetycznych, które należy odpowiednio często wymieniać. Jakość i rodzaj użytego oleju silnikowego ma spore znaczenie w przedłużeniu żywotności silnika.
– Niezależnie od rodzaju silnika najbardziej newralgiczny moment jego pracy to okres rozruchu – mówi Wojciech Sobieraj. – Dobry olej błyskawicznie dociera do wszystkich zakamarków jednostki napędowej, produkt gorszy potrzebuje na to więcej czasu. W tym drugim przypadku silnik będzie więc przez moment pracował na sucho, a to oczywiście szybciej doprowadzi do uszkodzeń.
Producenci próbują uzyskać kompromis pomiędzy lepkością oleju, chroniącą przed tarciem i zużyciem elementów silnika, a minimalizowaniem oporów, gwarantującym lepsze osiągi silnika.
– Różnica pomiędzy olejem mineralnym a syntetycznym jest kluczowa dla pracy silnika – mówi Thibaud Leschallier de Lisle, dyrektor generalny Total Polska, koncernu produkującego m.in. oleje silnikowe. – Produkt syntetyczny jest bardziej przetworzony, dzięki czemu jego cząsteczki upodabniają się do siebie. To powoduje zmniejszenie tarcia, ale równocześnie zapewnia bardziej wydajną pracę silnika z niższą emisją spalin i mniejszym zużyciem paliwa.
Nowe technologie testowane są często w ekstremalnych warunkach, czyli podczas rajdów motoryzacyjnych. W ten sposób swoje produkty, oleje i smary, testuje firma Total, która od 45 lat jest partnerem Citroena w różnego typu wyścigach.
– Z każdym rokiem rozwijamy nasze produkty, aby dostosować je do warunków stawianych przez Citroena tak, by jego samochody zwyciężały w wyścigach – mówi Thibaud Leschallier de Lisle. – Droga do rozwoju produktów takich jak oleje silnikowe i smary polega na tym, że po każdym wyścigu analizujemy działanie danego produktu i w ten sposób pomagamy Citroenowi optymalizować strategię wyścigową oraz udoskonalać silniki.
Najbliższą okazją do przetestowania konkretnych rozwiązań będzie rozgrywany od 26 do 29 czerwca w Polsce i na Litwie Rajd Polski. Weźmie w nim udział m.in. załoga Citroen Total World Rally Team.
– Rajdy WRC są najbardziej spektakularnym efektem współpracy firm Citroen i Total – wyjaśnia mówi Jacek Trojanowski, dyrektor generalny Citroen Polska. – Od wielu lat wystawiamy wspólną załogę Citroen Total World Rally Team, której udało się zdobyć osiem tytułów mistrza świata w kategorii producentów. Tym razem również liczymy na wysoką pozycję.
Czytaj także
- 2024-05-09: Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
- 2024-04-30: Bilans integracji z UE jednoznacznie na plus. Polska jest czempionem w wykorzystywaniu funduszy unijnych
- 2024-05-09: Joanna Jędrzejczyk: Chciałabym przejechać Rajd Dakar. Po zakończeniu kariery sportowej szukam czegoś, co da mi adrenalinę
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-03-07: Polski Czerwony Krzyż: Ponad 8 tys. zgłoszeń zaginionych osób w związku z wojną w Ukrainie. W toku jest ok. 300 postępowań
- 2024-02-16: Produkcja cukru pod dużą presją kosztową. Dobre zbiory buraka nie przełożą się na spadek cen
- 2024-02-01: Europejska Prokurator Generalna: Nie jesteśmy obcą instytucją. Po przystąpieniu Polski do EPPO dochodzenia będą prowadzone w oparciu o prawo krajowe i przed miejscowymi sądami
- 2024-02-02: Mark Brzezinski: To jest dobry czas dla polsko-amerykańskiej współpracy. Jest duże zainteresowanie inwestycjami po obu stronach
- 2024-02-07: Ruszają prace nad poprawą programu Czyste Powietrze. Ministerstwo Klimatu szuka stabilnych źródeł finansowania i większej efektywności
- 2024-01-24: Przedsiębiorcy patrzą w przyszłość z większym optymizmem. W mniejszym stopniu przeszkadza im niepewność gospodarcza
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.