Newsy

Rośnie sprzedaż piwa. Browary coraz więcej eksportują

2015-02-27  |  06:15
Mówi:Danuta Gut
Funkcja:dyrektor biura zarządu
Firma:Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie
  • MP4
  • Sprzedaż piwa w ubiegłym roku wzrosła o około 1 proc. Konsumpcja w kraju to dziś ponad 30 mln hektolitrów rocznie. Sprzedaż zagraniczna nie jest znacząca – wynosi 2-3 mln hektolitrów, ale systematycznie rośnie. Polskie piwo zdobywa fanów na kolejnych rynkach.

    Na rynku piwa jest dość duża rozbieżność pomiędzy produkcją wytworzoną a sprzedaną. Według ostatnich danych GUS rynek nieco drgnął na plus, o około 0,8 proc. pod względem tzw. sprzedaży z półki sklepowej. Można więc powiedzieć, że zatrzymaliśmy trend spadkowy w konsumpcji piwa, co bardzo nas cieszy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Danuta Gut, dyrektor biura zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP) – Browary Polskie.

    Jednak pod względem wartości sprzedaży statystyki odnotowały niewielki spadek – o 0,6 proc. To m.in. efekt wciąż rosnącego udziału w sprzedaży tańszych piw, marek własnych sieci popularnych dyskontów. Kondycja polskich browarów jest jednak dobra.

    Rok 2014 niewiele pod tym względem zmienił – informuje Gut. – Można tylko podkreślić fakt, że jest to trudny rynek, nasycony i bardzo konkurencyjny. Nie jest łatwo w takich warunkach prowadzić biznes. Niemniej nie zdarzyło się nic, co zasadniczo mogłoby wskazywać, że z branżą dzieje się coś niedobrego. Jest wręcz przeciwnie.

    Dla producentów piwa krajowy rynek pozostaje dominującym – konsumpcja roczna przekracza 30 mln hektolitrów. Sprzedaż zagraniczna, mimo że pozostaje niewielka, na poziomie 2-3 mln hektolitrów, systematycznie rośnie.

    Na przykładzie ostatnich lat możemy powiedzieć, że pod względem wielkości eksport się zwiększa, chociaż przy trzydziestu kilku milionowym rynku wewnętrznym sprzedaż zagraniczna jest wciąż marginalna – ocenia Danuta Gut. – Jest to jednak stała, utrzymująca się tendencja. Eksport rzeczywiście jest coraz większy.

    Polskie browary trafiają przede wszystkim do krajów, gdzie mieszka wielu Polaków. Producenci eksportują więc do Stanów Zjednoczonych i Kanady, a w Europie głównie do Irlandii i Wielkiej Brytanii. Polskie marki można także spotkać w Belgii, uważanej za królową piw. Coraz częściej trafiają również na rynki azjatyckie.

    Za granicę trafiają głównie marki flagowe, które w pierwszym etapie poszły za nową Polonią, a dzisiaj kupowane są również przez lokalnych konsumentów: Szkotów, Anglików, Irlandczyków – tłumaczy Danuta Gut. – Natomiast nie możemy zapominać o tym, że w tej masie eksportu są także marki prywatne, czyli warzone pod nazwami sieci, eksportowane przez sklepy dyskontowe. Sprzedaż zagraniczna zatem obejmuje zarówno marki tradycyjne, jak i rozmaite nowości.

    Na nowinki w branży otwarci są nie tylko zagraniczni konsumenci. Polacy również lubią próbować nowych smaków. W ostatnich latach mocno wzrosła popularność piw smakowych czy radlerów, czyli łączących piwo z napojem smakowym. Konsumenci szukają unikatowych smaków i tradycyjnie warzonych piw.

    Rośnie popyt na innowacje, w związku z tym obserwujemy rozwój piw specjalnych – przekonuje Gut. – Wszystkie browary, bez względu na wielkość, bardzo mocno pracują nad tym, aby dojrzałemu, wymagającemu, polskiemu i zagranicznemu konsumentowi dostarczyć piwo, jakiego oczekuje.

    Jak wynika z badania „Wizerunek piwa w kontekście innych alkoholi” przeprowadzonego przez GfK Polonia na zlecenie ZPPP – Browary Polskie, piwo jest najczęściej konsumowanym napojem alkoholowym w Polsce. Sięga po nie 63 proc. dorosłych Polaków – w tej grupie jest dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. Zdecydowana większość konsumentów pozytywnie ocenia złoty trunek. Najczęściej sięgają po lagery (jasne pełne i jasne mocne) – 82 proc. Drugie miejsce w rankingu popularności zajmują piwa smakowe – 10 proc., które cieszą się szczególną popularnością wśród kobiet, a trzecie ex aequo – piwa pszeniczne, niepasteryzowane i radlery.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci

    Z badań Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w latach 2014–2020 zły stan wód odnotowano w 99,5 proc. polskich rzek. Problemem jest także zaśmiecanie rzek i ich okolic. W trakcie corocznych akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci. Rozwijanie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za lokalne środowisko to jeden z głównych celów akcji Operacja Czysta Rzeka. Trwa właśnie szósta edycja akcji, w którą angażują się także prywatne firmy.

    Infrastruktura

    Podczas wojny w Ukrainie całkowicie zniszczono niemal 10 proc. mieszkań i domów. Proces odbudowy potrzebuje odpowiedniej strategii

    Łączne szkody w infrastrukturze Ukrainy spowodowane inwazją rosyjską sięgają 157 mld dol. – wynika z obliczeń Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej. Bank Światowy wylicza, że całkowity koszt odbudowy Ukrainy w ciągu następnej dekady wyniesie 486 mld dol., przy czym najwięcej pochłonie mieszkalnictwo. – Ukraina potrzebuje kompleksowej strategii odbudowy i renowacji swoich zasobów budowlanych – ocenia Besim Nebiu z Habitat for Humanity International. Jego zdaniem powinna ona od razu uwzględniać problemy w mieszkalnictwie, z którymi jeszcze przed wojną borykały się ukraińskie gminy.

    Przemysł

    Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji

    W maju ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Pierwszy etap badań zakończy się w tym roku, a wyniki zostaną wykorzystane w trwającym procesie projektowania elektrowni przez konsorcjum Westinghouse i Bechtel. – Chcemy dobrze poznać strukturę gruntu, na którym posadowiona będzie elektrownia. Dzięki temu będziemy mogli dopracować sam projekt elektrowni z perspektywy bezpieczeństwa – podkreśla Leszek Hołda, prezes Bechtel Polska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.