Newsy

Rozpoczynająca się kampania wyborcza zwiększyła cytowalność prasy w styczniu

2015-02-27  |  06:25
Mówi:Anna Bartosiewicz
Funkcja:młodszy specjalista ds. PR
Firma:Instytut Monitorowania Mediów
  • MP4
  • Kampania wyborcza przed majowymi wyborami prezydenckimi już ruszyła i spotkała się z zainteresowaniem wielu tytułów prasowych. W styczniu najczęściej przywoływanymi mediami były „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Dzięki rankingowi najbardziej popularnych szkół ponadgimnazjalnych swoją cytowalność znacznie zwiększył także miesięcznik „Perspektywy”.

    Instytut Monitorowania Mediów jak co miesiąc przygotował raport na temat najbardziej opiniotwórczych mediów. W ubiegłym miesiącu zdecydowanie dominowała prasa. Najbardziej popularnymi tytułami były „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Można powiedzieć, że ten wynik nie jest przypadkowy, ponieważ znajduje to odzwierciedlenie w dużym zainteresowaniu tematami związanymi z polityką – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Bartosiewicz, młodsza specjalistka ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów.

    Dzienniki te cytowano odpowiednio 457 („Rzeczpospolita”), 401 („Gazeta Wyborcza”) i 245 razy („Fakt”). Bartosiewicz wyjaśnia, że to rosnące zainteresowanie polityką wpłynęło na dużą cytowalność prasy. Jednym z ważnych czynników była rozpoczynająca się kampania wyborcza przed wyborami prezydenckimi, które zaplanowano na 10 maja. Jak przypomina Bartosiewicz, duże zainteresowanie mediów i czytelników wzbudziła kandydatura Magdaleny Ogórek, kandydatki SLD, która nie była obecna w mediach tradycyjnych. To skłoniło dziennikarzy do licznych komentarzy, które potem były szeroko cytowane.

    W styczniu na cytowalność wpływ miała także śmierć Józefa Oleksego. Często przywoływano artykuły dotyczące protestów najpierw górników, a potem rolników, a także wydarzeń na Ukrainie i możliwości sprzedaży broni temu krajowi przez Polskę.

    Zaobserwowaliśmy też kilka dużych zmian w naszym styczniowym rankingu. Jedną z nich jest pojawienie się miesięcznika „Perspektywy” w czołówce najbardziej opiniotwórczych miesięczników, co może wynikać z przygotowania przez tenże magazyn rankingu najbardziej popularnych szkół ponadgimnazjalnych. Wśród tygodników na trzech pierwszych pozycjach uplasowały się „Newsweek” (165 cytowań), „Wprost” (139 cytowań) i „Polityka” (99 cytowań) – mówi Bartosiewicz.

    Bartosiewicz dodaje, że wśród portali internetowych najwięcej cytowań zdobył Onet, który wyróżnił się informacjami sportowymi, szczególnie związanymi z tenisem. Wynikało to z dużego zainteresowania meczami Agnieszki Radwańskiej, a także z sukcesu w Pucharze Hopmana. Na początku stycznia Radwańska w parze z Jerzym Janowiczem wygrała ten uważany za nieoficjalne mistrzostwa świata turniej tenisowy. Onet miał niemal dwa razy tyle cytowań co druga z kolei Wirtualna Polska i trzecie Money.pl oraz dokładnie dwa razy tyle co, plasujący się na czwartym miejscu Bankier.

    Wśród mediów ekonomicznych najczęściej cytowano „Dziennik Gazeta Prawną”. Do tej pory tytuł ten nie był klasyfikowany przez IMM jako medium ekonomiczne. Ze 160 cytowaniami wyraźnie wyprzedził „Puls Biznesu”, który miał ich 73.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.