Newsy

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce czeka kolejny dobry rok. Inwestycje przekroczą 3 mld euro

2015-03-09  |  06:40

Wartość inwestycji w nieruchomości komercyjne w Polsce w tym roku ponownie przekroczy 3 mld euro – oceniają analitycy Cushman & Wakefield. Aktywność deweloperska jest wysoka, wciąż odnotowuje się napływ kapitału międzynarodowego. Z przewidywanego zwiększonego zainteresowania ze strony inwestorów z pewnością skorzystają miasta regionalne.

Polski rynek inwestycji w nieruchomości komercyjne zaczął odnotowywać wzrosty po globalnym kryzysie, czyli od 2010 r., gdy wartość transakcji przekroczyła 1 mld euro. Rok później wolumen transakcji przekraczał już 2,8 mld euro. Zeszłoroczny wzrost nie był już może tak imponujący, bo zaledwie 0,3-proc., nadal jednak sprzyjał umacnianiu pozycji Polski jako regionalnego lidera rynku.

Obecnie nastroje inwestorów są bardzo dobre – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Charles Taylor, partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce. – Wolumen transakcji inwestycyjnych na polskim rynku nieruchomości komercyjnych od pięciu lat stale rośnie i w 2014 r. wyniósł 3,13 mld euro. Tempo wzrostu, co prawda, spadło w porównaniu z poprzednimi latami, lecz jest to raczej wynik ograniczonej podaży niż mniejszego zainteresowania inwestorów.

Zdecydowanie większy niż w poprzednim roku poziom inwestycji obserwowano na polskim rynku powierzchni biurowej. Stanowił ponad połowę całkowitego wolumenu transakcji w kraju i zanotował 40-proc. wzrost w porównaniu z 2013 rokiem. Najwięcej transakcji odnotowano w Warszawie, ale wyraźnie wzrosło zainteresowanie inwestorów miastami regionalnymi.

W sektorze biurowym będziemy obserwować dalsze zwiększanie podaży, zwłaszcza w Warszawie, gdzie na rynek trafi ok. 300 tys. mkw. Dla najemców oznacza to możliwość negocjowania warunków najmu, zaś przed właścicielami istniejących nieruchomości stawia wyzwanie – ocenia Taylor.

Rynek magazynowy cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno inwestorów (wolumen transakcji inwestycyjnych wzrósł o 68-proc.), jak i najemców (transakcje najmu wyniosły 2,36 mln mkw.). Na rynek w ubiegłym roku trafił ponad 1 mln mkw. nowej powierzchni.

Przyczyniła się do tego poprawa infrastruktury transportowej na Górnym Śląsku, w Polsce Centralnej, Poznaniu i Wrocławiu. Na te regiony przypada obecnie blisko 60 proc. krajowych zasobów powierzchni magazynowych. Dzięki wysokiemu popytowi ze strony najemców wskaźnik pustostanów spadł do 6,8 proc. – wyjaśnia partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce.

W sektorze nieruchomości handlowych ubiegłoroczna podaż nowych powierzchni spadła o 23 proc., co głównie wynikało z małej skali realizowanych projektów. Popyt na tego typu nieruchomości ze strony sieci handlowych utrzymał się na dobrym poziomie. Dynamicznie rosło zapotrzebowanie ze strony branży modowej, ale jak zauważa Charles Taylor, mniejsi i krajowi najemcy decyzję o ekspansji podejmowali z większą ostrożnością.

W sektorze powierzchni handlowych nadal będziemy obserwować aktywność deweloperów – ocenia Charles Taylor. – W 2015 roku planowane jest otwarcie 20 nowych centrów handlowych, czterech parków handlowych i jednego centrum wyprzedażowego.

W pozostałych sektorach także oczekiwane są spore inwestycje. Szczególnie na rynku powierzchni magazynowych w tym roku analitycy spodziewają się dalszego wzrostu podaży i popytu. Powinno to skutkować utrzymaniem bądź lekkim obniżeniem wskaźnika pustostanów.

2015 rok powinien być dla rynku nieruchomości komercyjnych równie dobry jak 2014 rok, głównie dzięki utrzymaniu wysokiego tempa rozwoju gospodarczego – prognozuje  Taylor. – Wartość inwestycji w Polsce we wszystkich sektorach powinna wynieść ponad 3 mld euro.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.