Newsy

Rynek pracy 2012: sytuacja będzie trudna, ale nie beznadziejna

2012-01-18  |  03:00
Wszystkie newsy
Mówi:Andrzej Arendarski
Funkcja:Prezes
Firma:Krajowa Izba Gospodarcza

To może być ciężka zima na rynku pracy. Urzędy pracy przeżywają oblężenie. A eksperci przestrzegają, że bezrobocie może wkrótce przekroczyć 13 proc.

Kolejki w urzędach pracy to przede wszystkim efekt wygasania umów na czas określony, które często zawierane są do grudnia. Z końcem roku zakończyło się również wiele prac sezonowych w budownictwie czy związanych z przedświątecznym handlem.

Jednak Krajowa Izba Gospodarcza uspokaja, że załamaniu na rynku pracy w tym roku nie będzie.

 - Być może miejsc pracy ubędzie trochę w stosunku do ubiegłego roku. Natomiast nie spodziewam się, żeby stopa bezrobocia skoczyła gwałtownie do góry. Nie będzie tutaj żadnych dramatycznych ruchów - prognozuje Andrzej Arendarski, prezes KIG.

Jego zdaniem możemy również spodziewać się wzrostu wynagrodzeń. Nie ma jednak co liczyć na wysokie podwyżki. Widmo spowolnienia gospodarczego z pewnością nie zachęci pracodawców do podwyższania pensji i zatrudniania nowych pracowników.

- Najlepsze, co może się zdarzyć dla przedsiębiorców, jest wzrost koniunktury. Wówczas przedsiębiorcy zatrudniają nowych pracowników, bo mają zamówienia na swoje towary i usługi. Wiele może zrobić administracja państwowa, w szczególności rząd, deregulując gospodarkę, czyli ograniczając przepisy, które krępują rozwój przedsiębiorczości - podkreśla Andrzej Arendarski.

To może być niezbędne, jeśli rząd zechce utrzymać założenia budżetowe na 2012 rok. W projekcie budżetu przyjęto, że na koniec roku stopa bezrobocia wyniesie 12,3 proc.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.