Newsy

Rynek IT będzie rósł dzięki dużemu zapotrzebowaniu na centra danych i chmurę. Duży potencjał ma również outsourcing

2015-11-27  |  06:40

Dynamicznie rosnący popyt na rozwiązania w chmurze i centra danych będzie napędzał rynek IT. Firmy z branży spodziewają się także rozwoju usług outsourcingowych – dziś poziom ich wykorzystania sięga 20–25 proc. Polska ma wciąż jest w tyle wysoko rozwiniętymi za krajami, gdzie odsetek ten wynosi 80 proc.

– Potencjał wzrostu rynku, szczególnie w części dotyczącej centrów danych, można rozpatrywać w dwóch płaszczyznach – mówi agencji Newseria Biznes Tadeusz Czichon, prezes zarządu ATM SA, operatora centrów danych. – Pierwszą jest ogólny wzrost zapotrzebowania na centra danych i cloud, drugą – nadrabianie pewnych zaległości, które ma Polska w stosunku do krajów o bardziej rozwiniętym sposobie korzystania z usług IT.

Według raport PMR „Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2015” wynika, że 17 proc. firm w Polsce korzysta z takich usług (o 4 proc. więcej niż rok wcześniej). W regionie środkowoeuropejskim Polska i Czechy zostały wskazane jako kraje o największym potencjale rozwoju tego typu usług.

Cały krajowy rynek cloud computingu wzrósł w 2014 roku o blisko 30 proc. Analitycy i firmy z branży prognozują utrzymywanie się tendencji wzrostowej.

64 proc. ankietowanych przez PMR firm IT oceniło, że najszybciej rozwijającym się segmentem rynku IT będzie chmura. Więcej wskazań (85 proc.) dotyczyło jedynie sektora mobile. Na segment data center wskazało 39 proc. firm, a na usługi outsourcingowe IT – blisko połowa.

Korzystanie z outsourcingu IT jest w Polsce na poziomie 20–25 proc., natomiast w krajach rozwiniętych – 80 proc. – tłumaczy Tadeusz Czichon. – Zatem tutaj dodatkowy potencjał wzrostu jest mniej więcej czterokrotny.

Czichon zaznacza, że do tej pory największymi klientami ATM, zarówno w obszarze data center, jak i segmentu transmisyjnego, były firmy z sektora finansowego i telekomunikacyjnego. W ostatnim czasie przybywa zamówień z branży IT.

Obserwujemy coraz większy wzrost zapotrzebowania na usługi wśród firm reprezentujących integratorów IT, firm świadczących usługi informatyczne czy produkujących software. Jest to związane z trendem przechodzenia technologii IT w kierunku rozwiązań chmurowych, które w tym momencie się świetnie wpisują w naszą ofertę – wyjaśnia prezes ATM, który z końcem listopada odchodzi ze stanowiska.

To nie są jedyne zmiany w strukturze klientów. Jak podkreśla Czichon, obok dużych operatorów telekomunikacyjnych i instytucji finansowych pojawia się coraz więcej firm małych i średnich.

Jest to grupa klientów o nieco innych potrzebach w zakresie naszych usług. Natomiast jednocześnie jest to część naszego biznesu, którą bardzo popieramy i chcemy rozwijać, dlatego że stabilizuje bardzo naszą ofertę i nasz biznes – wyjaśnia Tadeusz Czichon.

Analitycy rynku wskazują także na rosnące zainteresowanie zagranicznych podmiotów Warszawą jako lokalnym hubem telekomunikacyjnym. W najbliższych miesiącach – według PMR – popyt zewnętrzny powinien się stać znaczącym uzupełnieniem wewnętrznego.

Zdecydowana większość badanych firm spodziewa się utrzymania tendencji wzrostowej rynku. Tylko 9 proc. spodziewa się, że tegoroczny rozwój będzie na poziomie z 2014 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.