Newsy

Rynek reklamowy przyspieszy. Głównie dzięki wydatkom handlu i firm farmaceutycznych

2015-03-02  |  06:25
Mówi:Lidia Kacprzycka
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:dom mediowy Starlink
  • MP4
  • Rynek reklamowy w 2015 roku może rosnąć najszybciej od 2010 roku, co wynika głównie z lepszego stanu gospodarki, sytuacji na rynku pracy i wyższych wydatków na konsumpcję. Sektorami napędzającymi rynek – podobnie jak w 2014 roku – będą handel i farmacja. Przyspieszą nakłady na promocję produktów FMCG i samochody, po tym jak w 2014 roku zarejestrowano w Polsce o 13 proc. więcej aut. Na rynku telekomunikacyjnym oczekuje się stabilizacji. 

    – Szacujemy, że w tym roku pozytywny trend na rynku reklamy będzie kontynuowany. Spodziewamy się dynamiki w przedziale 2,6-3,3 proc., szczególnie w sektorze handlu i farmacji – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Lidia Kacprzycka, dyrektor generalny domu mediowego Starlink. – Prognozy dla sektora farmacji są pozytywne, bo Polacy z każdym rokiem wydają coraz więcej pieniędzy na różne suplementy diety, witaminy. Duzi gracze, jak Aflofarm, który w tej chwili jest reklamodawcą numer jeden na polskim rynku reklamy, wydaje rzeczywiście gigantyczne pieniądze.

    Według raportu domu mediowego Starlink w 2014 roku nakłady na promocję produktów farmaceutycznych wzrosły o 9,9 proc., a w handlu – o 8,9 proc. 

    – Wydaje nam się, że w branży farmaceutycznej ten trend będzie kontynuowany z uwagi na fakt, że w dużej mierze te wzrosty generują najwięksi reklamodawcy, czyli Aflofarm, US Pharmacia, Polpharma, którzy osiągają także świetne wyniki sprzedażowe, w związku z tym będą dalej wspierać swoje produkty, rozszerzać ofertę, wchodzić w nowe kategorie – mówi ekspertka.

    W tym roku do tych filarów rynku może dołączyć branża FMCG (szczególnie rynek słodyczy i piwa). Już w ubiegłym roku firmy z tego sektora wykazywały pozytywny trend (m.in. ze względu na wydarzenia sportowe, m.in. olimpiada w Soczi, mistrzostwa świata w piłce nożnej), w tym roku jej wydatki na reklamę powinny utrzymywać się na podobnym poziomie, co będą wspierać chociażby imprezy regionalne, jak promocje nowych marek piwa i lokalnych specjalności. Analitycy Starlinka spodziewają się szybszego rozwoju kanału e-commerce i handlu żywnością w internecie.

    – Widzimy też sporo nowych reklamodawców z naszego rodzimego rynku producentów żywności. Ruszyła np. branża wędliniarska, mamy coraz więcej reklam różnych wyrobów mięsnych. Polski sektor produkcyjny również będzie dobrze oddziaływał na rynek reklamy – zaznacza ekspertka.

    Zdaniem dyrektor generalnego domu mediowego Starlink w segmencie medialnym reklamodawcy w dalszym ciągu będą mocno wspierać swoje marki, szczególnie w telewizji.

    – W Polsce nie ma dobrego monitoringu wydatków reklamowych w internecie, a z drugiej strony to, co obserwujemy, stanowi przechodzenie na różnego typu efektywnościowe modele rozliczeń i nowe formy zakupowe opierające się na tańszych powierzchniach – tłumaczy Kacprzycka. – To może powodować, że wydatki, które estymujemy, są po prostu niższe. Nie oznacza to jednak, że tych aktywnych graczy jest mniej.

    W ocenie ekspertki w tym roku na pewno reklamodawcy będą intensywnie inwestować zarówno w kanał telewizyjny i internet, jak i w przekaz radiowy (popyt generowany głównie przez segmenty silne rynkowo, czyli handel i farmację).

     Z drugiej strony wiemy, że w dzisiejszych czasach oprócz mediów, które oferują duży zasięg i atrakcyjne koszty dotarcia, dużą rolę odgrywają także media, które charakteryzują się elastycznością, czyli na pewno takie media, jak radio i internet, gdzie po prostu można w każdej chwili kampanię włączyć i wyłączyć. I to jest lubiana cecha przez firmy, szczególnie farmaceutyczne i handlowe – podsumowuje Lidia Kacprzycka.

    Zarówno rynek telewizyjny, jak i internetowy są bardzo zmienne. W sieci w ostatnich miesiącach doszło do wielu przejęć (m.in. Wp.pl nabyło Business Ad Network, a Bonnier Business Polska grupę Bankier.pl), poza tym niedługo w branży TV ma dojść do sprzedaży TVN. Takie wydarzenia nie są obojętne dla rynku reklamy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.