Newsy

Samar: firmy zamiast leasingu czy kredytu coraz częściej decydują się wynajem długoterminowy

2013-07-25  |  06:05

Firmy coraz chętniej korzystają z długoterminowego wynajmu samochodów. To dla nich korzystniejsza forma finansowania floty samochodowej w porównaniu do kredytu czy leasingu. Jak podkreśla Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, jest ona przede wszystkim dużo tańsza, a poza finansowaniem oferuje również szereg dodatkowych usług, jak m.in. serwis czy ubezpieczenie.

Wynajem długoterminowy poza oszczędnościami pozwala firmom efektywniej zarządzać finansami i zminimalizować wiele ryzyk. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje na jego rzecz z leasingu.

 Leasing jest narzędziem, które w ostatnim okresie czasu trochę ucierpiało i notowaliśmy spadki w tej części rynku. Natomiast bardzo dobrze rozwija się tzw. wynajem długoterminowy, a więc formuła leasingu uzupełniona o szereg innych usług, w tym chociażby serwis – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Wynajem długoterminowy w Polsce do tej pory zarezerwowany był dla dużych przedsiębiorstw, korzystały z niego m.in. firmy transportowe. Teraz również firmy z sektora MŚP zyskały taką możliwość. W swojej ofercie wynajem długoterminowy ma np. Toyota.

 –  Ta formuła rzeczywiście rozwija się. Ona też stwarza dla przedsiębiorców nieco mniejsze ryzyko i nie wymusza tak dużych kosztów, które są związane z leasingiem. W przypadku wynajmu długoterminowego nie ma np. pierwszej wpłaty, mamy więc tylko i wyłącznie bieżące koszty miesięczne, co ułatwia zarządzanie finansami – tłumaczy Wojciech Drzewiecki.

Wynajem długoterminowy w Europie i na świecie zdążył zyskać dużą popularność wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Zdaniem eksperta polski rynek również będzie zmierzał w tym kierunku.

 –  Cała Europa Zachodnia wykorzystuje to narzędzie o wiele szerzej niż Polska. Także możemy się spodziewać w najbliższych latach, że wynajem będzie dynamicznie rozwijającą się usługą finansową – dodaje.

W Europie Zachodniej z wynajmu długoterminowego korzysta 40-60 proc. przedsiębiorców.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.