Legendarny sterowiec znów transmituje najważniejsze wydarzenia sportowe w Europie. Wyjątkowo pojawił się także w Polsce [DEPESZA]
Jeden z największych na świecie sterowców pojawił się nad Wrocławiem. To Goodyear Blimp – jeden z powietrznych statków, które w Stanach mają już status popkulturowej ikony. Sterowce opatrzone logo jednej z największych marek oponiarskich od lat relacjonują najważniejsze wydarzenia ze świata sportu. Teraz, po latach przerwy, sterowiec Goodyeara wrócił do Europy, gdzie odwiedzi szereg imprez sportowych, odbywając loty m.in. nad Londynem i Mediolanem. Jego tegoroczne tournée ma związek z celebrowaniem powrotu marki Goodyear do motorsportu. W ostatni weekend Goodyear Blimp zawitał także do Polski, która jest wyjątkowym krajem na mapie jego przelotu. Mimo że nie odbywają się u nas żadne wyścigi, jego obecność miała podkreślić, jak ważny jest polski rynek dla oponiarskiej marki.
– Sterowce są ważną częścią historii Goodyeara. Od ponad 100 lat rozsławiają markę zarówno w Ameryce, jak i na Starym Kontynencie. W Stanach Zjednoczonych latają trzy tego typu modele. Tam Blimp stał się niemal popkulturową ikoną. Zdjęciami z jego obecności na niebie chętnie dzielą się w swoich mediach społecznościowych znane osoby, jak np. koszykarz Los Angeles Lakers, LeBron James czy twórca Tesli, Elon Musk – mówi agencji informacyjnej Newseria Paweł Jezierski, kierownik ds. komunikacji Grupy Goodyear w regionie EEN.
Sterowce opatrzone logo jednej z największych marek oponiarskich na świecie latają po niebie od 1910 roku, kiedy powstał specjalny departament na potrzeby współpracy z przemysłem lotniczym. Od tego czasu zdążyły już się zapisać w historii. W 1929 roku sterowiec Defender został ochrzczony przez słynną pilotkę Amelię Earhart – pierwszą kobietę, która samotnie przeleciała nad Oceanem Atlantyckim. W latach 60. sterowce Goodyeara po raz pierwszy relacjonowały finały Super Bowl, a dwie dekady później – dzięki specjalnemu pozwoleniu brytyjskiego parlamentu – transmitowały z powietrza Royal Wedding księcia Karola i Diany.
Na przestrzeni kolejnych lat występowały też w hollywoodzkich filmach, transmitowały igrzyska olimpijskie, a nawet niosły pomoc ofiarom huraganów. Jednak przede wszystkim – relacjonowały najważniejsze wydarzenia ze świata sportu. W latach 1970–1979 sterowce Goodyeara współtworzyły aż 275 relacji telewizyjnych m.in. z wyścigów Indianapolis 500, Daytona 500 czy US Open.
– Nasze sterowce do dziś pojawiają się podczas legendarnych imprez sportowych, w tym m.in. wyścigów NASCAR, rozgrywek NBA, finałów Super Bowl czy igrzysk olimpijskich – wymienia Paweł Jezierski.
Powietrzne statki opatrzone logo Goodyeara zapisały się już w amerykańskiej kulturze, jednak Goodyear Blimp jest też – zwłaszcza wśród fanów sportu – dobrze znany w Europie. Brał udział w wielu ważnych wydarzeniach sportowych i kulturalnych, m.in. Grand Prix Niemiec na Nürburgringu w 1985 roku czy French Open na kortach Rolanda Garrosa rok później. Po latach przerwy Goodyear Blimp wrócił w tym roku do Europy, żeby towarzyszyć najważniejszym wydarzeniom motorsportowym na Starym Kontynencie.
W tym roku po raz pierwszy pojawił się na europejskim niebie w czerwcu, podczas wyścigów WTCR na legendarnym torze Nürburgring w Niemczech. Następnie poleciał do Londynu na Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych (BTCC), wywołując niemałą sensację podczas przelotu nad miastem. Z kolei w lipcu Goodyear Blimp odwiedził Mediolan, gdzie towarzyszył sześciogodzinnemu wyścigowi serii World Endurance Championship na torze Monza.
– Jego pojawienie się w Europie jest jednocześnie sposobem na świętowanie naszego powrotu do sportów motorowych – podkreśla kierownik ds. komunikacji Grupy Goodyear w regionie EEN. – Goodyear został oficjalnym dostawcą opon do klasy LMP2 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), Europejskiej Serii Le Mans, Brytyjskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych (BTCC) oraz dla Pucharu Świata Samochodów Turystycznych FIA (WTCR) i Pure ETCR – pierwszej serii wyścigów w pełni elektrycznych samochodów turystycznych wielu marek.
Co ciekawe, sterowiec Goodyear Blimp pojawił się też w Polsce, mimo że nie odbywają się u nas żadne wyścigi. Jego obecność miała jednak pokazać, jak ważny jest polski rynek dla oponiarskiej marki.
– Po przelocie nad słoweńską Lublaną i czeską Pragą Goodyear Blimp dotarł do Szymanowa. Na Dolnym Śląsku gościł aż trzy dni – od 31 lipca do 2 sierpnia, odbywając regularne loty nad Wrocławiem i okolicami oraz zapewniając mieszkańcom niepowtarzalne widoki. I chociaż nie odbywają się tutaj żadne wyścigi, uznaliśmy, że wizyta legendarnego statku powietrznego sprawi mieszkańcom Dolnego Śląska i pasjonatom lotnictwa wiele radości – mówi Paweł Jezierski.
Po przystanku w Polsce sterowiec Goodyeara poleci teraz do Kopenhagi, gdzie będzie towarzyszył serii Pure ETCR – wyścigom w pełni elektrycznych samochodów turystycznych. Ostatnim przystankiem na jego trasie będzie legendarny, 24-godzinny wyścig Le Mans w dniach 21–22 sierpnia, podczas którego Goodyear Blimp zapewni obszerną relację telewizyjną na żywo, nadawaną przez Eurosport.
– Blimp towarzyszy najważniejszym wydarzeniom motorsportowym, gdzie pełni podwójną rolę. Jest rozpoznawalnym ambasadorem naszej marki, ale zapewnia też relacje telewizyjne z powietrza, dzięki czemu fani motorsportu mogą oglądać wyścigi z nowej perspektywy – mówi ekspert Grupy Goodyear.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych
Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia zakresu przypadających do rozstrzygnięcia spraw, w których orzeczenia nie wymagają kompetencji sądów. Niepotrzebna jest też procedura gospodarcza.
Transport
Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.
Ochrona środowiska
Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
Na początku czerwca mają zostać uruchomione dwa pierwsze komponenty cyfrowej repliki Ziemi. To inicjatywa Komisji Europejskiej, w ramach której powstaje superzaawansowana symulacja zjawisk, m.in. atmosferycznych i klimatycznych, do jakich dochodzi na Ziemi. Oparte na bogatych zbiorach danych, m.in. ze zdjęć satelitarnych, i ich zaawansowanej analizie narzędzia pozwolą z dwutygodniowym wyprzedzeniem przewidywać zdarzenia pogodowe, precyzując prognozę do obszarów podzielonych na kwadraty o boku zaledwie kilku kilometrów. Będą mogły być wykorzystywane także w planowaniu miast, farm wiatrowych czy w rolnictwie. W tworzeniu rozwiązania bierze udział polski dostawca rozwiązań chmurowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.