Mówi: | Jakub Karnowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKP SA |
Spory zbiorowe ze związkowcami w PKP zakończone, ale restrukturyzacja będzie trwała
Grupa PKP zakończyła wszystkie spory zbiorowe ze związkami zawodowymi. Podpisany został pakt gwarancji pracowniczych w PKP Cargo oraz porozumienie w sprawie ulg przewozowych. Zmiany organizacyjne muszą się jednak toczyć, bo grupa kapitałowa PKP jest bardzo zaniedbana – przekonuje jej prezes.
– Grupa PKP należała do najbardziej zaniedbanych grup kapitałowych w Polsce. Można to było zauważyć po stanie polskiej kolei. Proste rzeczy, które są oczywiste w firmach prywatnych, na kolei zupełnie nie obowiązywały – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jakub Karnowski, prezes PKP SA.
Karnowski zaznacza, że w Grupie PKP zakończyły się wszystkie spory zbiorowe ze związkami zawodowymi reprezentującymi kolejarzy. 29 sierpnia podpisane zostało ważne porozumienie w sprawie ulg przewozowych. Po raz pierwszy zawarto w nim ustalenie dotyczące sposobu zmiany cen biletów okresowych, dzięki czemu zniknie problem corocznych negocjacji.
Porozumienie zakłada, że ulgi przewozowe pozostaną w dużym stopniu niezmienione. Karnowski podkreśla, że trudne negocjacje ze związkowcami były konieczne, bo spółki z Grupy PKP coraz częściej muszą wykupywać zniżki u innych przewoźników.
– Problem z ulgami nie jest taki, że zarząd PKP nie chce dać ulg i darmowych biletów kolejarzom, ale polega na tym, że my musimy wykupywać ulgi u przewoźników prywatnych. Kiedyś była jedna wielka kolej, dzisiaj przewoźników prywatnych w Polsce jest dziewięciu. Trzeba podpisywać umowy, szacować popyt. To jest skomplikowane zajęcie. Stąd się biorą problemy, ponieważ rynek się zmienia, to nie możemy tego porozumienia "zabetonować" na długi czas – tłumaczy Karnowski.
Równie ważne jest podpisanie paktu gwarancji pracowniczych w PKP Cargo, które szykuje się do giełdowego debiutu w IV kwartale tego roku. Karnowski zapowiada jednak, że zmiany organizacyjne w firmie muszą trwać, bo wciąż pozostało bardzo dużo pracy restrukturyzacyjnej. Dotyczy ona m.in. wyeliminowania nadużyć ze strony pracowników spółki. W lipcu prokuratura zajęła się sprawą maszynisty PKP Cargo i przewodniczącego lokalnego oddziału związku zawodowego, który łącznie zarabiał ponad 30 tys. zł miesięcznie.
– Niestety, w takich archaicznych – w porównaniu z innymi podmiotami – strukturach, takie przypadki się zdarzają. Powoli to eliminujemy – zapowiada Karnowski.
Czytaj także
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-05-10: Rafał Zawierucha: Nie ma nic piękniejszego w życiu niż posiadanie dziecka. Uwielbiam wracać do domu do moich cudownych dziewczyn i spędzać z nimi czas
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-04-30: Artur Barciś: Reżyseria jest rzeczą dużo bardziej odpowiedzialną niż aktorstwo. Może kiedyś zdecyduję się wyreżyserować film
- 2024-04-25: Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
- 2024-04-03: Naukowcy obalają mit rozrywkowego singla do wzięcia. Osoby niepozostające w związku wykazują się mniejszym ekstrawertyzmem niż te w relacji
- 2024-02-26: Firmy w coraz większym stopniu dbają o dobre samopoczucie pracowników. Sposobem na jego poprawę może być ustanowienie dnia przyjemności w pracy
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.