Newsy

Średnie zadłużenie Polaków to ok. 7 tys. zł. Coraz więcej osób ma też informacje pozytywne o sumiennie zapłaconych zobowiązaniach

2016-02-01  |  06:55

Zarówno liczba, jak i wartość spraw w Rejestrze Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej wzrosły niemal dwukrotnie w porównaniu do poprzedniego roku. Na początku stycznia znajdowało się w nim ponad 4 mln spraw o łącznej wartości ponad 20 mld zł. Przeważają informacje o zadłużeniu konsumentów, przede wszystkim z tytułu nieuregulowanych płatności za usługi telekomunikacyjne. Rośnie też udział wpisów pozytywnych w bazie Rejestru. Na koniec IV kwartału 2015 roku ich liczba przekroczyła 1,6 mln.

Baza danych Rejestru Dłużników ERIF stale rośnie i jest to bardzo dynamiczny wzrost. Rok 2015 zakończyliśmy z ponad 4 mln spraw o łącznej wartości ponad 20 mld zł. W naszej bazie znajdują się informacje zarówno o zadłużeniu, jak i o płatnościach osób i firm, które na czas regulują swoje zobowiązania – mówi agencji Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej SA.

Na koniec ubiegłego roku zarówno liczba, jak i wartość wpisów wzrosły prawie dwukrotnie w porównaniu do 2014 roku. W bazie Rejestru przeważają informacje o zobowiązaniach konsumentów.

Dominują zadłużenia wobec sektora telekomunikacyjnego i multimediów, a także zobowiązania finansowe wobec banków i pozabankowych instytucji finansowych, czyli głównie firm udzielających krótkoterminowego finansowania dla konsumentów – wskazuje Edyta Szymczak.

Jak wynika z danych Rejestru konsumenci najczęściej zalegają z opłatami za usługi telekomunikacyjne i multimedia. Świadczy o tym blisko 27-proc. udział takich spraw w ogólnej liczbie informacji o zadłużeniu w tej grupie. Pod względem wartościowym w grupie wpisów dotyczących osób dominują zadłużenia z tytułu pożyczek, umów kredytowych i kredytów konsumenckich (łącznie stanowią ok. 40 proc. spraw). Rośnie też liczba wpisów dotyczących zobowiązań alimentacyjnych. Ich udział to niemal 11 proc. w liczbie wpisów oraz 36 proc. w wartości spraw konsumenckich.

Obecnie rejestrujemy już ponad 8 mld zł takiego zadłużenia. Informacje takie umieszcza ponad 2 tys. ośrodków w Polsce. Warto dodać, że informacje o zaległościach przekazują do naszego biura również sądy – wyjaśnia Edyta Szymczak.

Z danych znajdujących się w Rejestrze Dłużników ERIF wynika, że w  ogólnej populacji osób zadłużonych dominują mężczyźni. Najczęściej są to panowie w wieku pomiędzy 31 a 46 rokiem życia. Rekordzista dopisany do bazy Rejestru Dłużników ERIF ma do spłaty blisko 4 mln zł. Średnia wartość zadłużenia Polaków to ok. 7 tys. zł. Wielkość zadłużenia mężczyzn jest średnio o 1 tysiąc złotych większa od zadłużenia kobiet.

Najwięcej spraw dotyczących zadłużenia znajduje się w województwie śląskim, dolnośląskim, mazowieckim i wielkopolskim. Pod katem średniej wartości zadłużenia przypadającego do spłaty na jedną osobę dominują jednak mieszkańcy województwa lubelskiego. Średnia wartość sprawy przypadająca tam na jedną osobę wynosi ponad 9 tys. zł. Na drugim miejscu jest województwo małopolskie, gdzie na jedną osobę średnio przypada ponad 8,7 tys. zł do spłaty. Kolejne jest województwo podlaskie i pomorskie – na jednego mieszkańca przypada tu średnio 8,5 tys. zł długu. Na dzień 4 stycznia 2016 roku spośród informacji o zadłużeniu największą liczbę stanowiły sprawy dotyczące zaległości na kwotę od 1 tys. do 3 tys. zł. Było ich ponad 1,2 mln.

Wśród informacji na temat firm dominują zobowiązania wobec sektora telekomunikacyjnego, jedną z czołowych pozycji zajmują również zobowiązania wobec towarzystw ubezpieczeniowych – zaznacza prezes Rejestru Dłużników ERIF.

Choć w Rejestrze dominują sprawy negatywne (ich liczba to 2,3 mln), to dynamicznie rośnie również liczba informacji pozytywnych. Jest ich ponad 1,6 mln. Udział danych pozytywnych w Rejestrze na koniec 2015 roku wynosił 40 proc., to o 25 pkt proc. więcej niż na koniec 2014 roku.

Może to świadczyć o wzrastającej świadomości finansowej Polaków. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że warto gromadzić w biurze informacji gospodarczej informacje pozytywne. Dbanie o pozytywną historię płatniczą uczy terminowości i sumienności w opłacaniu zobowiązań finansowych. Buduje również wizerunek wiarygodnego płatnika wśród dostawców usług i towarów. Z punktu widzenia konsumentów to istotne, zwłaszcza że z informacji gospodarczych powszechnie korzystają instytucje i firmy, które sprawdzają wiarygodność płatniczą swoich obecnych i potencjalnych klientów.

W ubiegłym roku udostępniliśmy blisko 6 mln raportów. Jest to wynik wyższy o prawie 20 proc. względem 2014 roku – wskazuje Edyta Szymczak. – Musimy liczyć się z tym, że starając się o kredyt, zakup na raty czy inną formę finansowania, będziemy sprawdzani w Rejestrze Dłużników ERIF. Jest to powszechna praktyka i często obowiązek wiarygodnego dostawcy, w szczególności produktu finansowego. Warto o tym pamiętać i dbać o swoją tożsamość finansową, historię kredytową i zdolność płatniczą.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.