Newsy

Startuje program „Rodzina 500 plus”. Wnioski o przyznanie pieniędzy na dzieci można składać także przez serwisy internetowe banków

2016-03-30  |  06:55
Mówi:Paweł Sypka
Funkcja:kierownik zespołu w Departamencie Bankowości Elektronicznej
Firma:Bank Pekao SA
  • MP4
  • 1 kwietnia rusza program „Rodzina 500 plus”. Rodzice i opiekunowie otrzymają miesięcznie 500 zł na każde drugie i kolejne dziecko lub na pierwsze w przypadku udokumentowania niskich dochodów. Wnioski o przyznanie środków z rządowego programu można już składać w siedzibie urzędu gminy. Istnieje także możliwość wypełnienia wniosku w systemie bankowości elektronicznej. Ci, którzy mają konto m.in. w serwisie Pekao24, mogą wystąpić o środki za jego pośrednictwem. 

    Wypełnienie wniosku o świadczenia z programu „Rodzina 500 plus” możemy wykonać na dwa sposoby – wyjaśnia Paweł Sypka, kierownik zespołu w Departamencie Bankowości Elektronicznej Banku Pekao SA. – Najłatwiej wykonać to poprzez system bankowości elektronicznej. Wymagane są przede wszystkim dane wnioskodawcy, a większość danych jest uzupełniana automatycznie przez system banku. Następnie należy uzupełnić dane dzieci, na które przysługuje świadczenie, w tym m.in. PESEL, imię i nazwisko.

    Większość rodzin skorzysta z trybu uproszczonego podczas składania wniosku. Dotyczy on osób, którym świadczenie przysługuje na drugie i kolejne dziecko, czyli w rodzinach, w których dochód na jedną osobę przekracza 800 zł netto (w przypadku rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne – 1200 zł). Ich wniosek z banku trafi za pośrednictwem systemu Emp@tia do odpowiednich jednostek samorządu, gdzie zostanie zweryfikowany.

    Wpisać do wniosku należy także dane członków rodziny. W tym przypadku uzupełniamy tylko te dane, których nie podaliśmy w wcześniej, tzn. podajemy tylko pozostałych członków wchodzących w skład rodziny – mówi Paweł Sypka. – Zakładając, że model rodziny to 2+2, należy wprowadzić dane współmałżonka oraz pierwszego dziecka. Ostatni krok to oświadczenia i pouczenia. W tym przypadku klient zaznacza, że zapoznał się z pewnymi oświadczeniami i pouczeniami zgodnie z wytycznymi z ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci z dnia 11 lutego 2016 roku.

    Jak podkreśla Paweł Sypka, wypełnienie wniosku jest o tyle proste, że większość danych, takich jak imię nazwisko, adres, PESEL czy data urodzenia, jest automatycznie wypełniana informacjami posiadanymi przez bank. Klient podaje jedynie nazwę właściwego organu samorządowego, do którego wniosek ma trafić – urzędu gminy, miasta czy dzielnicy.

    Udostępniliśmy wyszukiwarkę, przez którą klient w łatwy i prosty sposób może taki urząd wyszukać – dodaje Paweł Sypka. – W pierwszym kroku wskazuje również rachunek do wypłaty świadczenia. Ustawiamy klientowi listę jego rachunków i domyślnie podstawiamy jeden z tych w Banku Pekao SA. Oczywiście może on zmienić go na inny numer rachunek w dowolnym banku.

    Kierownik zespołu w Departamencie Bankowości Elektronicznej Banku Pekao SA przestrzega też, że raz wysłany wniosek nie może już być edytowany, warto się więc przed wysłaniem upewnić, czy wszystkie dane wprowadzone są poprawnie. Ponadto w trakcie wypełniania program dopuszcza maksymalnie 15-minutowe przerwy w wypełnianiu. Jeśli przez kwadrans, np. szukając brakujących danych, nie wypełnimy w formularzu żadnej rubryki, dane się nie zachowają i będzie trzeba wypełnianie wniosku rozpoczynać od początku.

    Po pozytywnej weryfikacji wniosku klient banku będzie otrzymywał świadczenie na swoje konto. Szacuje się, że w 2016 roku do rodzin trafi łącznie 17 mld zł. W kolejnych latach, gdy będzie obowiązywał przez 12 miesięcy, kwota wzrośnie do 22–23 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Transport

    Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

    W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.