Newsy

Strategia rozwoju Chin szansą dla polskiego biznesu

2013-09-09  |  06:45
Mówi:Jarosław Dąbrowski
Funkcja:Ekspert ds. rynków azjatyckich
Firma:Prezes Domu Maklerskiego DF CAPITAL
  • MP4
  • Ogłoszona przez chińskiego premiera Li Keqianga nowa strategia rozwoju Chin, oparta m.in. na zwiększaniu wewnętrznego popytu, to szansa dla zagranicznych  inwestorów, którzy chcieliby wejść na rynek Państwa Środka. Konkurencja dla polskich firm jest duża, m.in. ze strony dużych amerykańskich firm, które od dawna funkcjonują w Chinach. Szansą dla rodzimych przedsiębiorców jest jednak oferowanie coraz zamożniejszym chińskim konsumentom niszowych towarów i usług.

    Chiny wchodzą w nowy etap rozwoju gospodarczego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Dąbrowski ekspert ds. rynków azjatyckich i prezes Domu Maklerskiego DF CAPITAL. – Mimo niepokojących danych z gospodarki, to nadal będzie rozwój, choć bardziej zrównoważony oparty o rozwój rynku konsumentów oraz efektywnych branż przemysłowych i sektora usług.

    Jak zapowiedział oficjalnie nowy chiński premier Li Keqiang podczas wizyty w Waszyngtonie, wzrost potęgi Chin nie będzie jak do tej pory oparty o wspieranie dużych państwowych przedsiębiorstw i rozwój branż produkcyjnych: stalowej czy chemicznej.

    Chińczycy chcą rozwijać te branże, które są nowoczesne i efektywne i wspierać gałęzie gospodarki budujące zdrowy rynek konsumencki oraz usługi – mówi Jarosław Dąbrowski. – Będą starali się ograniczać to wszystko, co jest nieefektywne, kosztowne i zatruwa środowisko.

    Skorzystają nie tylko Amerykanie

    Chińskie odejście od gospodarki opartej na byciu "fabryką świata", w kierunku zwiększania popytu konsumpcyjnego jest szansą dla firm z całego świata, przede wszystkim z największych gospodarek. Eksport amerykański na rynek chiński wzrósł z 27 miliardów dolarów w 2003 r. do 108 miliardów dolarów w 2012 r. General Motors sprzedaje obecnie więcej samochodów w Chinach niż na rodzimym rynku.

    My nie jesteśmy tak wielcy jak Stany Zjednoczone, ani tak rozwinięci, jeśli chodzi o eksport jak Niemcy. Możemy natomiast wchodzić w niszowe produkty i usługi – przekonuje Dąbrowski.

    Jeszcze kilka lat temu Chiny rozwijały się w tempie kilkunastu procent rocznie. Dziś jest to wyraźnie wolniejszy wzrost, ale nadal atrakcyjny dla partnerów z innych części świata.

    Zdaniem eksperta spowolnienie gospodarcze w Chinach może paradoksalnie być szansą dla polskich firm, które będą miały okazję wejść rynek Państwa Środka.

    Wzrost PKB spowolnił do ok. 6,8-7 proc. To bardzo duża obniżka, która jednak powinna pozwolić wejść na chiński rynek mniejszym graczom, posiadającym interesujące technologie, za którymi idzie bardzo dobry serwis, a więc np. firmom z Polski – przekonuje prezes Domu Maklerskiego DF CAPITAL.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.