Newsy

Świetlice szkolne będą uczyć dzieci bezpiecznego korzystania z internetu. Chce tego 80 proc. rodziców

2016-04-06  |  06:40
Mówi:Ewa Krupa, prezes zarządu Fundacji Orange

Michał Jeska, ekspert ds. grywalizacji z fundacji Highlight/ Inaczej

Alina Tukaj, wychowawca w świetlicy w szkole nr 257 na Białołęce w Warszawie

  • MP4
  • Już co drugie dziecko w wieku 10–15 lat korzysta z własnych lub należących do rodziców urządzeń mobilnych z internetem. To stwarza duże szanse edukacyjne, ale wiąże się również z zagrożeniami. Uczeniem bezpiecznego surfowania po sieci zajmują się nie tylko rodzice, lecz także szkoła. Teraz będą mogły robić to także świetlice szkolne w ramach programu MegaMisja Fundacji Orange.

    Obecnie około 55 proc. dzieci w wieku od 10 do 15 lat korzysta z podłączonych do internetu urządzeń własnych bądź udostępnianych. Z racji tego, że technologia otacza te dzieci właściwie na każdym kroku, to warto wyposażyć je w ważne umiejętności praktyczne dotyczące tego, jak w sieci poruszać się bezpiecznie, z pożytkiem dla siebie, jak się dzięki temu rozwijać i uczyć – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange, organizatora akcji MegaMisja.

    Z badań przeprowadzonych przez GIODO wynika, że 93 proc. korzystających z internetu dzieci ma do niego dostęp w domu, a 55 proc. zadeklarowało, że używa go w szkole. Już cztery lata temu 27 proc. uczniów łączyło się z siecią przez telefon komórkowy. Od tego czasu odsetek ten znacząco wzrósł.

    Dzieci od samego początku są wychowywane w otoczeniu urządzeń elektronicznych. Dlatego tak ważne jest to, żeby pokazywać im możliwość wykorzystania technologii nie tylko dla zabicia czasu i rozrywki, lecz także w sposób edukacyjny i twórczy – mówi Ewa Krupa. – Zachęcamy do tego dzieci, ale staramy się też budować właściwe postawy w rodzicach oraz wspierać nauczycieli, wychowawców w tym, żeby także w świetlicy szkolnej i we wszystkich tych miejscach, gdzie dzieci mają kontakt z technologią, pokazywać im dobre strony internetu.

    80 proc. rodziców uważa, że właściwym miejscem do nauki bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii w szkołach jest świetlica – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown dla Fundacji Orange. Jednocześnie dwoje na pięcioro rodziców oczekuje, że świetlica zapewni dzieciom wiedzę w zakresie bezpiecznego korzystania z internetu i komputera, a co trzeci rodzic – że dziecko nauczy się tam także wykorzystywania technologii do odrabiania lekcji i poszerzania wiedzy.

    Przede wszystkim dzieci trzeba zainteresować czymś ciekawym, czymś zupełnie innym, czymś, co wyłowią w nadmiarze informacji, które do nich trafiają, czy to ze smartfonów, czy z telewizorów, co będzie wiązać się z jakąś przygodą czy zabawą – mówi Michał Jeska, ekspert ds. grywalizacji z fundacji Highlight/ Inaczej.

    Projekt MegaMisja przygotowany przez Fundację Orange oparty jest na animowanej historii dwojga bohaterów – Julki i Kuby, małych eksperymentatorów, którym udaje się stworzyć sztuczną inteligencję w postaci śmiesznego stworka. Wynalazek okazuje się jednak nieco niesforny i rodzeństwo musi szukać sposobów w swoim cyfrowym laboratorium, jak go okiełznać. Dzieci biorące udział w programie mają im w tym pomóc.

    Do tego są jeszcze elementy takie jak odkrywanie świata cyfrowego laboratorium, zdobywanie punktów czy poznawanie nowych animacji. Co ważne, w naszej grywalizacji punkty nie są ważne, mają tylko pokazać, że dzieci idą do przodu, że wygrywają, że jest postęp w ich działaniu, a nie, że z kimś rywalizują – wyjaśnia Michał Jeska.

    W tej edycji programu udział weźmie trzysta szkół z całej Polski, a zgłaszać się mogą do 29 kwietnia na stronie www.megamisja.pl. Cykl zajęć przeznaczony jest dla dzieci z klas I–III, aktywności odbywają się raz w tygodniu przez godzinę. Wychowawca wyposażany jest w materiały metodyczne, gotowe scenariusze zajęć, ma też dostęp do filmików i porad ekspertów, dzięki czemu może prowadzić zajęcia. Fundacja Orange przeprowadziła już pilotaż programu w 50 szkołach.

    Dzieci na zajęciach z MegaMisji uczą się etykiety internetowej, komputerowej, uczą się korzystać z komputera i odkrywać dla siebie miejsce w internecie i korzystać z informacji w nim zawartych – mówi Alina Tukaj, wychowawca w biorącej udział w pilotażu świetlicy szkoły nr 257 na Białołęce w Warszawie. – To na pewno urozmaica zajęcia. Z MegaMisją związana jest cała historia Julki i Kuby, a dzieci mają okazję wejść w tę fabułę i poczuć się, jak pomocnicy bliźniaków.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Kongres MOVE

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

    Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

    Handel

    Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

    Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

    Problemy społeczne

    Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

    Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.