Mówi: | Igor Ostrowski |
Funkcja: | Wiceminister Administracji i Cyfryzacji |
"Nie" dla ACTA przesądzone?
- Na tym etapie dalsza dyskusja o ACTA nie ma sensu - uważa Igor Ostrowski, wiceminister administracji i cyfryzacji. Umowa wymaga ratyfikacji przez wszystkie 27 państw UE. Stanowiska takich państw, jak Polska, Słowacja, Czechy czy Niemcy mogą przekreślić szanse na jej wejście w życie.
Jak podkreśla Igor Ostrowski wstrzymanie procesu ratyfikacyjnego oznacza "nie" dla ACTA.
- To znaczy jest umowa z perspektywy europejskiej, która ma częściowo charakter krajowy i częściowo charakter europejski. Nie może wejść w życie bez ratyfikacji wszystkich 27 państw - wyjaśnia wiceminister administracji i cyfryzacji.
A ratyfikacja stoi pod znakiem zapytania w kilku unijnych krajach. W połowie lutego z poparcia dla ACTA wycofał się polski rząd. Powodem - według premiera Donalda Tuska - była próba rzetelnej i pogłębionej analizy co do domniemanych skutków wprowadzenia ACTA w Polsce.
- Jeżeli Czechy, Łotwa, Litwa, Niemcy i Polska wyraźnie zadeklarowały wstrzymanie procesu ratyfikacyjnego, a niektóre kraje, jak Słowacja w ogóle nie podpisały tego dokumentu, to szanse na jego wejście w życie są bardzo niewielkie. Na tym etapie dalsza dyskusja o ACTA nie ma sensu - uważa Igor Ostrowski.
I dodaje: - Jest to dokument, który dalej będzie procedowany na poziomie europejskim, ale który w obecnym stanie prac w różnych krajach ma dosyć małe szanse wejścia w życie. Pytanie, jakie zmiany będziemy mogli wprowadzić, które ułatwią życie internautom.
Internautom z pewnością nie podobała się podpisana umowa ACTA. Przez kilka tygodni w całej Europie odbywały się protesty przeciw ograniczaniu swobód obywatelskich. Protestujących nie przekonywały argumenty, że nowe regulacje mają na celu ochronę własności intelektualnej. Podkreślali, że ACTA w obecnym kształcie zmieni internet w narzędzie inwigilacji.
Czytaj także
- 2023-08-17: Prezes Izby Zbożowo-Paszowej: Będą problemy z wyeksportowaniem nadwyżki zbóż. Konieczne odciążenie infrastruktury portowej i kolejowej
- 2023-08-10: Światowe bezpieczeństwo żywnościowe ponownie zagrożone. Tranzyt ukraińskich zbóż przez UE może nie wystarczyć, żeby załagodzić kryzys
- 2023-07-25: Wiceprezes ZPP: Trzeba zwiększyć tranzyt ukraińskiego zboża przez Polskę. Krajowe firmy mogłyby na tym skorzystać
- 2023-07-19: Umowa o pracę może z czasem przejść do lamusa. Rośnie zapotrzebowanie na elastyczne formy współpracy
- 2023-05-16: Polskie społeczeństwo coraz bardziej podzielone politycznie. Według ekspertów pomóc mógłby lepszy podział władzy między centrum a samorządy
- 2023-04-04: W piątek wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy. Pracownicy zyskają możliwość 24 dni pracy zdalnej okazjonalnej
- 2022-10-06: Zdaniem górników Polska nie jest gotowa na transformację w energetyce. Problemem jest nadmierne uzależnienie od węgla
- 2022-08-04: Coraz więcej kontroli firm pod kątem pracy na czarno. Mimo zmian w przepisach skala tego zjawiska się nie zmniejsza
- 2022-08-12: W Polsce jest ponad milion legalnie pracujących cudzoziemców. Kontrole Inspekcji Pracy wciąż wykazują nieprawidłowości w tym zakresie
- 2022-07-18: Wkrótce w prawie pracy pojawią się dwa nowe urlopy. Korzystne zmiany czekają też pracujących rodziców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.