Mówi: | Magdalena Gaj |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Urząd Komunikacji Elektronicznej |
Dane o smsach i połączeniach przechowywane max. rok - tak zakłada nowelizowane prawo telekomunikacyjne
Nowe przepisy, które dostosowują polskie prawo do unijnych dyrektyw, są już po konsultacjach społecznych. Główną zmianą będzie skrócenie okresu przechowywania danych o naszych połączeniach i smsach do jednego roku. Poza tym umowy z operatorami mają być krótsze i bardziej przejrzyste.
Prace nad projektem ustawy toczyły się początkowo w Ministerstwie Infrastruktury, a potem w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. W obu przypadkach kierownictwo nad pracami sprawowała Magdalena Gaj, obecna prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Teraz przed nią zadanie kontrolowania wdrażanych przepisów.
- W tej chwili prawo telekomunikacyjne jest zmieniane, ponieważ mamy 4 nowe dyrektywy europejskie z 2009 roku, które powodują konieczność zmiany całego prawa telekomunikacyjnego. Ustawa jest po konsultacjach społecznych i międzyresortowych. W tej chwili czekamy na rozpatrzenie przez Radę Ministrów i przekazanie do Parlamentu - mówi Magdalena Gaj.
Jedną z podstawowych zmian w nowej ustawie jest skrócenie z 24 do 12 miesięcy okresu przechowywania danych o połączeniach, smsach i innych usługach, z których korzystali klienci. To nie tylko lepsza ochrona danych konsumentów, ale i znaczne oszczędności dla operatorów.
W ustawie przewidziano również większą kontrolę nad pozyskiwaniem i przetwarzaniem danych przez służby czy sądy.
Prezes UKE podkreśla, że projekt ustawy kładzie szczególny nacisk na jakość usług telekomunikacyjnych oraz przejrzystość ofert.
- Są określone zapisy, które będą zobowiązywały przedsiębiorców telekomunikacyjnych do formułowania czytelnych regulaminów, umów, np. pod względem określania wskaźników jakości świadczenia usług, metodologii, która jest stosowana przez przedsiębiorcę, chodzi m.in. o prędkość, o czas reakcji na awarie - wyjaśnia Magdalena Gaj.
Nadzór nad stosowaną przez operatorów metodologią będzie należał do Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
- Przedsiębiorcy będą składali taką informację do prezesa. Jeżeli prezes nie będzie się z nią zgadzał, będzie mógł zgłosić sprzeciw i określić swoją metodologię oraz wskaźniki, które będą lepsze dla konsumenta - mówi prezes UKE.
Według nowych przepisów umowy nie będą mogły być zawierane na dłużej niż 2 lata. Minimalny okres w Unii Europejskiej to pół roku. Krótsze umowy mają na celu zwiększenie konkurencyjności wśród operatorów.
Czytaj także
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
- 2024-05-16: Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
- 2024-04-09: Sądy w Polsce nadużywają tymczasowego aresztowania. W wielu przypadkach mógłby go zastąpić areszt domowy
- 2024-03-27: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-03-14: Aleksandra Popławska: Trudne tematy jak aborcja zamiatane są pod dywan. Uważam, że wybór jest wolnością i dobrze, aby politycy nam go dali
- 2023-11-15: Od 15 listopada ważne zmiany w prawie spadkowym. Większość rozwiązań jest korzystna dla spadkobierców i wzmacnia ochronę ich interesów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.
Infrastruktura
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.