Newsy

DM BOŚ: PKP Cargo może dać zarobić

2013-10-09  |  06:25

Dziś ruszają zapisy na zakup akcji PKP Cargo. Największy w Polsce i drugi w UE przewoźnik towarowy zadebiutuje na Giełdzie Papierów Wartościowych 31 października. Zdaniem ekspertów, spodziewany rozwój gospodarczy i związany z tym wzrost zapotrzebowania na przewóz towarów oraz obniżenie stawek dostępu do infrastruktury pozwalają liczyć na zysk dla posiadaczy akcji.

Zapisy chętnych na zakup akcji trwać będą od 9 do 21 października dla inwestorów indywidualnych i od 23 do 25 października dla instytucjonalnych. Przydział akcji będzie miał miejsce 28 października. Największy w Polsce i drugi w UE przewoźnik towarowy planuje sprzedaż ponad 21 mln akcji na okaziciela.

 – Oferta PKP Cargo będzie unikalna na rynku UE, ponieważ będzie to pierwsza notowana giełdowa spółka trudniąca się przewozem towarów koleją. To również bardzo duża spółka, ponieważ jest drugim po Deutsche Bahn przewoźnikiem w Europie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Łukasz Bugaj, analityk Domu Maklerskiego BOŚ.

PKP Cargo zostało wycenione na 3,2 mld zł, a maksymalna cena jednej akcji to 74 złote. Osoba indywidualna będzie mogła zakupić maksymalnie 500 akcji. W przypadku maksymalnej ceny to inwestycja rzędu 37 tys. zł.

Te warunki, według analityka, sprawią, że zainteresowanie inwestorów będzie duże.

 – Wycena akcji wydaje się względnie atrakcyjna, ponieważ jest bliżej dolnych widełek pojawiających się szacunków analityków. Poza tym w przyszłości również będą benefity, gdyż PKP Cargo zapowiedziało, że chce być spółką dywidendową – mówi Łukasz Bugaj.

Zarząd spółki rekomendować będzie przeznaczanie na dywidendę 35-50 proc. rocznego zysku.

Szansą ożywienie w gospodarce

Zainteresowaniu emisją sprzyjać będzie także spodziewane ożywienie gospodarcze, skutkujące zwiększonym popytem na przewóz towarów.

 – Jeżeli produkujemy towary, to później ktoś musi je przewieźć, a tym kimś będzie właśnie PKP Cargo. Również ostatnia dyskusja, która skutkowała obniżeniem stawek dostępu do infrastruktury rzędu 20 proc. spowoduje, że zysk spółki w przyszłym roku powinien się poprawić – mówi analityk DM BOŚ.

Nie oznacza to, że nie istnieją żadne zagrożenia.

 – Jednym z nich są silne związki zawodowe, które wywalczyły sobie gwarancje zatrudnienia na minimum cztery lata oraz środki, które mają im być przekazane, m.in. w formie akcji – twierdzi Bugaj. – Wynegocjowane warunki obniżą znacznie wygenerowany w tym roku wynik spółki.

Jeśli cena emisyjna akcji pracowniczych będzie wynosić tyle, co cena nominalna, to uprawnieni pracownicy otrzymają 2 mln 171 tysięcy akcji. Będą one mogły zostać sprzedane dopiero dwa lata po debiucie spółki.

 – Kolejny problem to przestarzały tabor kolejowy PKP Cargo, którego średni wiek to aż 30 lat. Z tym także mogą wiązać się problemy finansowe – mówi Bugaj.

Akcje PKP Cargo oferuje Dom Maklerski PKO BP. Księgę popytu współprowadzić będą także Dom Inwestycyjny Investors, Mercurius Dom Maklerski. Z PKO BP jako globalni koordynatorzy i współzarządzający księgą popytu współpracować będą także firmy międzynarodowe, takie jak Goldman Sachs International oraz Morgan Stanley & Co.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.