Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Firmy z branży infrastrukturalnej łączą siły. Będą współpracować w ramach klastra technologicznego
Firmy infrastrukturalne zjednoczyły się w ramach Klastra „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury”, by wspólnie przeprowadzić badania i analizy branżowe oraz upowszechniać ich wyniki. Współpracować będą m.in. Politechnika Śląska, Akademia Leona Koźmińskiego, Kapsch Telematic Services i Lotos Asfalt.
Dzięki tej współpracy możliwe będzie także pozyskanie funduszy unijnych i krajowych, które członkowie klastra przeznaczą m.in. na badania.
W ramach Klastra będą działać grupy tematyczne. Politechnika Śląska będzie liderem grupy Innowacyjne technologie w transporcie szynowym. Akademia Leona Koźmińskiego przewodzić będzie grupie zajmującej się tematyką zarządzania systemami transportowymi. Natomiast Kapsch Telematic Services służyć będzie swoim doświadczeniem w tematyce nowoczesnego zarządzania mobilnością poprzez inteligentne systemy transportowe.
– Firma, niezależnie od wprowadzania innowacji, chce się tą wiedzą dzielić, by ona stała się powszechna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że zostaliśmy zaproszeni do tego Klastra.
Jak wyjaśnia, wiąże się to z filozofią działania firmy, która chce prowadzić działania edukacyjne, zarówno pośród tych, którzy będą wdrażać rozwiązania w zakresie inteligentnych rozwiązań transportowych, jaki i ich przyszłych użytkowników. Dyrektor generalny podkreśla, że innowacyjność Kapscha polega na rozwoju w oparciu o własne badania, jak i wymianę wiedzy oraz doświadczeń ze wszystkimi, którzy chcą na tym polu współpracować. Klaster będzie umożliwiał taką współpracę.
– Przyłączyły się do niego również dwie uczelnie. Mam nadzieję, że to dopiero początek i z czasem więcej uczelni do tego programu przystąpi – mówi Marek Cywiński.
Otwiera to drogę do kształcenia studentów w tym zakresie. Będą oni mogli korzystać z licznych stażów i praktyk, m.in. w firmie Kapsch.
– To możliwość wprowadzenia innowacji nie tylko w zakresie technicznym, ale i organizacyjnym, finansowym, a także w zakresie poprawy życia mieszkańców miast. Chodzi tu np. o rozwój Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) będącego sztandarowym programem, który chcemy w Polsce realizować – mówi dyrektor generalny firmy.
Wiąże się to z szerszą ideą tzw. smart city, czyli projektem inteligentnych miast. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, m.in. z zakresu infrastruktury, miasta mają się stać przyjazne, bezpieczne, o wysokich standardach ochrony środowiska.
Powstały Klaster „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury” jest otwarty na nowych członków. Niewykluczone więc, że w jego działanie włączą się wkrótce kolejne podmioty.
Pomysłodawcami tej inicjatywy są prof. Adam K. Prokopowicz, dyrektor Centrum Innowacji Transportowych i Infrastrukturalnych oraz Anna Dąbrowska, prezes zarządu Fundacji Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych, która pełni funkcję koordynatora Klastra.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-15: Za blisko 80 proc. produkcji półprzewodników odpowiada Azja. Planowana inwestycja Intela w Polsce to jeden z kroków do zwiększenia autonomii UE w zakresie dostaw [DEPESZA]
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-05-14: Wykorzystanie technologii znacznie skraca prace nad nowymi lekami. Sektor biotechnologiczny nadrabia zaległości i mocno inwestuje w innowacje
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.