Newsy

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Powstaje terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie

2013-05-20  |  06:40

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Konkurencja z transportem samochodowym to szansa dla tej spółki. Najważniejsza inwestycja to budowa terminala kontenerowego w Poznaniu-Franowie. Trwa także przetarg na 330 platform kontenerowych. PKP Cargo liczy na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych.

PKP Cargo otrzymało już pozytywną decyzję Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie budowy terminala kontenerowego. CUPT to instytucja zajmująca się wdrażaniem unijnych dofinansowań w Polsce. Zgodnie z rozstrzygniętym w październiku ubiegłego roku przetargiem terminal wybuduje firma Skanska. Ma on powstać do końca 2013 r.

Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo podkreśla, że spółka zamierza się również ubiegać o wsparcie ze środków europejskich na zakup platform kontenerowych. Zgodnie z przewidywaniami, całe centrum logistyczne PKP Cargo w Poznaniu-Franowie będzie łącznie kosztować ok. 40 mln zł, z czego unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie niemal 15 mln zł.

Inwestycje w transport intermodalny to szansa dla przewoźnika z Grupy PKP, bo ta gałąź transportu rozwijała się dotychczas, według danych UTK, szybciej niż inne. Ponadto, zamiarem spółki jest dywersyfikacja działalności, a według Boronia inwestycje w transport intermodalny stanowią ku temu okazję. Dzięki budowie terminala kontenerowego w Poznaniu, PKP Cargo przewiduje, że będzie miało szansę skuteczniej konkurować z transportem drogowym.

– Będzie to obiekt dobrze zlokalizowany w pobliżu połączeń oraz w pobliżu górki rozrządowej w Poznaniu – podkreśla Łukasz Boroń. – To m.in. potwierdza jak bardzo zdeterminowani jesteśmy, żeby inwestować w ten segment rynku, gdzie spodziewamy się wzrostów.

PKP Cargo planuje również modernizować swój tabor.

– Planujemy inwestycję w modernizację lokomotyw spalinowych, a kluczem tej modernizacji jest wymiana silnika spalinowego na nowocześniejszy, pozwalający znacznie zmniejszyć zużycie paliwa – wyjaśnia Boroń.

Dodaje, że PKP Cargo planuje nadal wykorzystywać lokomotywy spalinowe, bo są w działalności spółki niezbędne. Są wykorzystywane między innymi do ruchu manewrowego, w tym do rozrządzania wagonów pociągów.

Więcej na temat
Transport Rynek transportu intermodalnego rośnie. Potrzebna jednak lepsza realizacja strategii rządu Wszystkie newsy
2013-05-02 | 05:07

Rynek transportu intermodalnego rośnie. Potrzebna jednak lepsza realizacja strategii rządu

Pomimo kryzysu, w ostatnich latach transport intermodalny, czyli łączący różne środki transportu, np. kolej czy transport morski rozwijał się dynamicznie i branża
Transport Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności
2013-03-06 | 06:25

Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności

Aktualizacja 17:30 Przewozy intermodalne, czyli łączące różne środki transportu, mogą do 2020 roku  o 2,7 mld zł obniżyć koszty generowane przez transport, a
Infrastruktura Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
2012-09-03 | 06:08

Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury

Polska gospodarka w coraz większym stopniu czerpie korzyści, jakie daje transport intermodalny, czyli połączenie w jeden mechanizm trzech tradycyjnych dróg: morskiej, drogowej

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.