Mówi: | Artur Kostowski |
Funkcja: | Dyrektor Biura Nieruchomości |
Firma: | PKP CARGO |
PKP Cargo ratuje zabytki kolejowe
PKP Cargo angażuje się w ratowanie kolejowych zabytków. Spółka utrzymuje i wspiera m.in. Skansen w Chabówce i zabytkową Parowozownię w Wolsztynie. Do współpracy zachęca również lokalne społeczności.
– Zarządzamy bardzo dużym spektrum nieruchomości. Są to m.in. nieruchomości objęte ochroną konserwatorską, jak skanseny, które PKP Cargo utrzymuje i wspiera, chociażby w Chabówce czy w Wolsztynie – tłumaczy Agencji Informacyjnej Newseria Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości PKP Cargo.
Jak podkreśla Kostowski, spółka współpracuje z lokalnymi samorządami. Dzięki temu lokalne władze mają wpływ na dalszy rozwój tych miejsc.
Kostowski podaje przykład odbywającej się co roku w Wolsztynie Parady Parowozów. Pod koniec kwietnia tego roku impreza odbyła się już po raz dwudziesty. Poza polskimi lokomotywami prezentowane były parowozy z Niemiec, Czech i Słowacji. Również goście przyjechali nie tylko z naszego kraju. Do zabytkowej parowozowni w Wolsztynie rocznie przyjeżdża ok. 35 tys. zwiedzających, w tym wielu z Niemiec.
– Takie imprezy pozwalają na wyeksponowanie działań także miejscowości i innych prac przeprowadzonych przez miejscowe samorządy – wyjaśnia Kostowski.
PKP Cargo zarządza jednak również nieruchomościami innego typu. Przykładem najnowszej inwestycji w infrastrukturę PKP Cargo jest dyspozytura w Tarnowskich Górach. Została ona oficjalnie otwarta na początku lutego tego roku. Jest ona jedną z najnowocześniejszych w Europie. Z Tarnowskich Gór PKP Cargo zarządza pociągami na terenie Polski i Czech i uruchamia przeciętnie 145 pociągów na dobę. To szósta nowa lub odnowiona dyspozytura PKP Cargo.
Warto pamiętać, ż PKP S.A. – czyli właściciel PKP CARGO – realizuje program „Dworce na własność”. To nowy plan zarządzania dworcami należącymi do Grupy. W ramach zmian do końca roku zostanie zmodernizowanych 20 obiektów, na 13 największych dworcach pojawią się menadżerowie, a docelowo 800 obiektów zostanie przekazanych samorządom lub trafi na sprzedaż. PKP S.A. zarządza teraz ponad 2,5 tys. dworców. 600 z nich obsługuje ruch pasażerski pociągów.
Czytaj także
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
- 2024-05-02: Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
- 2024-04-12: Rynek nieruchomości premium w Polsce szybko rośnie. Do Europy Zachodniej sporo nam jeszcze brakuje
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.