Newsy

PKP PLK łączy aglomeracje z lotniskami. Od jutra nowe linie ze Szczecina i Kołobrzegu do Goleniowa

2013-05-28  |  06:23

Od jutra mieszkańcy Szczecina i Kołobrzegu będą mogli dojechać pociągiem na lotnisko w Goleniowie. PKP Polskie Linie Kolejowe oddają do użytkowania dwie nowe linie. To kolejny etap realizowanych przez spółkę w całej Polsce inwestycji, które mają ułatwić dostęp do lokalnych lotnisk i pomóc w rozwoju poszczególnych aglomeracji. Wartość tych inwestycji przekroczy w sumie miliard złotych.

Nowe połączenie kolejowe w Zachodniopomorskiem zostanie uruchomione 29 maja. Pociągi będą wozić pasażerów na odcinkach Kołobrzeg – Goleniów i Szczecin – Goleniów.

 – Jest to możliwe dzięki zrewitalizowaniu 45-kilometrowego odcinka torów oraz dobudowaniu pewnego fragmentu, który bezpośrednio doprowadza do lotniska w Goleniowie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Kuczyński, rzecznik prasowy PKP PLK.

Spółka przeznaczyła na ten cel ponad 67 mln złotych. Dzięki temu przejazd z Goleniowa do Szczecina zajmie 45 minut, do Kołobrzegu zaś półtorej godziny.

 – Wykorzystaliśmy linię, która miała niskie parametry, bo można tam było jeździć w granicach 30 km/h – mówi Robert Kuczyński. – Dzięki pracom rewitalizacyjnym podnieśliśmy prędkość do 120 km/h, w związku z czym takie połączenie kolejowe będzie atrakcyjne nie tylko dla osób korzystających z ruchu lotniczego, ale po prostu poruszających się na terenie województwa.

To kolejny etap realizowanych przez kolejową spółkę inwestycji aglomeracyjnych. Największa zakończyła się tuż przed ubiegłorocznymi Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Kosztem 300 mln zł uruchomione zostało połączenie między Lotniskiem Chopina na Okęciu i pozostałymi dzielnicami Warszawy. Projekt był zaawansowany technologicznie, bo wiązał się z przeprowadzeniem prawie dwóch kilometrów toru na głębokości około ośmiu metrów pod ziemią. Końcowa stacja ulokowana jest w tunelu, znajdującym się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska.

 – Połączenie cieszy się dużym zainteresowaniem, nie tylko osób korzystających z samolotu, ale jest również ważnym elementem obsługi ruchu aglomeracyjnego – tłumaczy rzecznik PKP PLK. – Przystanek Warszawa-Służewiec znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dużego parku biznesowego, gdzie wysiada bardzo dużo pasażerów.

Lotniska lepiej skomunikowane z miastami

Od grudnia ub.r. funkcjonuje także nowa linia, łącząca Lublin z lotniskiem w Świdniku. Trwają też zaawansowane prace nad kolejnymi projektami, m.in. przebudową cieszącego się dużą popularnością połączenia Kraków – lotnisko w Balicach. Z chwilą rozstrzygnięcia trwającej właśnie procedury przetargowej rozpoczną się prace modernizacyjne. Dobudowany będzie m.in. drugi tor na odcinku Mydlniki – Balice.

 – Cały ten odcinek będzie zelektryfikowany, natomiast wydłużymy istniejącą linię o około 400 metrów tak, aby pociągi mogły dojeżdżać bezpośrednio do terminala lotniska – mówi Kuczyński.

Rewitalizacji poddawana jest również linia Olsztyn – Szymany. Pociągi będą jeździć po nowych torach, zapewniających wyższe prędkości przejazdu.

 – Podpisaliśmy umowę na dokumentację, która zakłada dobudowanie dwukilometrowego odcinka torów od przystanku w Szymanach do portu lotniczego – tłumaczy Robert Kuczyński. – Będzie to w pełni kompleksowe połączenie Olsztyna z lotniskiem.

Równocześnie trwają prace nad studium wykonalności budowy połączenia kolejowego między Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach. Prace dokumentacyjne mają się zakończyć do przyszłego roku. Inwestycja będzie realizowana ze środków przyznanych Polsce w ramach przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Podobnie rzecz się ma z połączeniem Łodzi z portem lotniczym im. Reymonta. Prace na tym odcinku mają się rozpocząć po roku 2014.

 – Liczymy na to, że w przyszłej perspektywie będą to środki, które będą przekazywane przez stronę samorządową, jako że te inwestycje mają kluczowe znaczenie właśnie dla funkcjonowania danych regionów – mówi rzecznik kolejowej spółki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.