Newsy

Solaris stawia na autobusy elektryczne. Mimo że są dwukrotnie droższe od tradycyjnych

2013-02-06  |  06:50
Mówi:Wiesław Cieśla
Funkcja:Pełnomocnik prezesa zarządu ds. kluczowych klientów
Firma:Solaris
  • MP4

    Zwiększenie sprzedaży autobusów elektrycznych to plan podpoznańskiej firmy Solaris na ten rok. Choć obecnie zapotrzebowanie nie przekracza kilkudziesięciu sztuk rocznie, to zainteresowanie ze strony małych i dużych miast wyraźnie rośnie. Wraz ze wzrostem popytu będą spadać koszty produkcji, a co za tym idzie również cena pojazdów.

     – Ponieważ plany dotyczące wsparcia zakupów autobusów ze środków unijnych będą dotyczyć zakupów właśnie autobusów elektrycznych i hybrydowych, to mam nadzieję, że pieniądze będą – podkreśla Wiesław Cieśla, pełnomocnik prezesa zarządu ds. kluczowych klientów w Solarisie.

    Jak przyznaje Cieśla, autobusy elektryczne wciąż są znacznie, nawet dwukrotnie droższe od tradycyjnych. Jednak ich ceny będą spadać wraz ze wzrostem zainteresowania. Obecnie koszty produkcji takich pojazdów są większe z uwagi na to, że wiele części jest produkowanych w niewielkich ilościach. Jednak większy koszt zakupu bardzo szybko zwróci się potencjalnym nabywcom.

     – Koszt energii potrzebnej do przejechania 100 km wynosi jedną trzecią tego, co koszt energii pozyskanej z tradycyjnego paliwa – mówi Wiesław Cieśla Agencji Informacyjnej Newseria.

    Podkreśla, że wśród zainteresowanych zakupem autobusów elektrycznych są nie tylko największe metropolie. Obecnie wiele miast testuje takie pojazdy, a kolejne ustawiają się w kolejce.

    Solaris liczy na to, że unijne dofinansowanie skłoni samorządy do kupna autobusów na prąd. Dodatkowym czynnikiem ma być unijna norma Euro 6, która od 2014 roku wprowadzi niższe limity emisji spalin dla ciężkich pojazdów samochodowych, w tym autobusów.

    Plany rozwoju produkcji autobusów elektrycznych nie zostały wymuszone przez kryzys. Według Cieśli firma odczuła spowolnienie, jednak nie zakłóca ono rozwoju Solarisa.

     – Nasza sytuacja jest zupełnie dobra na tle innych graczy, tych najpoważniejszych, którzy na naszym rynku są obecni, ale którzy niekoniecznie tu produkują i sprzedają te autobusy, tylko raczej za granicą – tłumaczy Cieśla.

    Według niego kilkunastoprocentowy spadek produkcji w ubiegłym roku tylko pozornie jest dowodem na skutki kryzysu. Wpływa na niego bowiem wysoki punkt odniesienia – rekordowy rok 2011. To wtedy wydawano najwięcej środków unijnych, trwały także przygotowania do mistrzostw Euro 2012.

     – To, z czym mamy do czynienia w Polsce, to jest bolesna korekta, ale tylko korekta, a nie żaden kryzys. Sprzedaż ubiegłoroczna jest mniej więcej na średnim poziomie ostatniego dwudziestolecia i tak będzie się kształtowała w przyszłości – zapewnia przedstawiciel zarządu Solarisa.

    Wśród najważniejszych dla firmy kontraktów Wiesław Cieśla wymienia m.in. dostawę 45 tramwajów dla Poznania oraz umowę podpisaną z Olsztynem, w którym po pięćdziesięcioletniej przerwie ponownie zostanie uruchomiona komunikacja tramwajowa. Solaris osiąga także sukcesy na rynkach zagranicznych. Firma podpisała kontrakty na dostawy tramwajów do niemieckich miast Jena oraz Brunszwik.

     – Jeśli chodzi o eksport autobusów, to największym naszym rynkiem jest rynek niemiecki. Myślę, że tak pozostanie, dlatego że rynek niemiecki jest, po pierwsze, największy w Europie. I po drugie, jest stosunkowo blisko geograficznie – tłumaczy Cieśla.

    W ubiegłym roku Solaris dostarczył na rynek naszych zachodnich sąsiadów ok. 270 autobusów. Polska firma jest już trzecim największym dostawcą w Niemczech. Przegrywa tylko z Mercedesem i MAN-em.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

    Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

    Infrastruktura

    Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

    21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

    Prawo

    Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

    W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.