Mówi: | Igor Krajnow |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | ZTM Warszawa |
W niedzielę Dzień bez Samochodu. Warszawska komunikacja miejska za darmo dla wszystkich.
W niedzielę z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu komunikacja miejska w Warszawie – jak i w wielu innych polskich miastach – będzie darmowa dla wszystkich podróżnych. W stolicy bez biletu jechać będzie można na całym obszarze obowiązywania „Wspólnego biletu” we wszystkich środkach komunikacji publicznej. Nie będzie za to darmowego wypożyczania rowerów miejskich.
– Komunikacja miejska 22 września zgodnie z uchwałą Rady Miasta jest bezpłatna dla wszystkich chętnych. Nie jesteśmy w stanie stwierdzić, ile osób dodatkowo z transportu publicznego tego dnia korzysta. Natomiast z naszych obserwacji wynika, że przed rokiem rzeczywiście w komunikacji miejskiej pasażerów tego dnia było więcej – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Pasażerowie będą mogli jeździć bez biletów na terenie Warszawy oraz w gminach ościennych obsługiwanych przez warszawską komunikację publiczną. Akcja dotyczy wszystkich środków komunikacji: autobusów, tramwajów, metra, Szybkiej Kolei Miejskiej, a także pociągów Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej na obszarze obowiązywania taryfy „Wspólny bilet”. Z darmowych przejazdów skorzystać będą mogli wszyscy chętni, nie tylko osoby legitymujące się dowodem rejestracyjnym samochodu.
Krajnow podkreśla, że nie można mówić o kosztach akcji, bo wpływy z biletów z tego dnia nie są w ogóle planowane w budżecie miasta.
ZTM nie zamierza jednak udostępnić za darmo rowerów miejskich w systemie Veturilo. Krajnow zwraca uwagę, że pierwsze 20 minut wypożyczenia i tak jest bezpłatne.
– Rowerów jest z reguły mniej niż chętnych do skorzystania z nich. Obawialibyśmy się udostępniania rowerów bezpłatnie dla wszystkich chętnych, ponieważ wtedy rzeczywiście bardzo niewiele osób mogłoby z nich skorzystać. Łatwo byłoby sobie wyobrazić taką sytuację, że skoro wypożyczanie rowerów jest bezpłatne, to ktoś bierze go sobie rano, oddaje wieczorem – zauważa Krajnow.
W tym roku Europejski Dzień bez Samochodu wypada w niedzielę, więc z darmowego przejazdu komunikacją miejską skorzysta zapewne mniej osób. Władze Warszawy nie chcą jednak wydłużyć czasu obowiązywania akcji na cały tydzień, co zrobiono m.in. w Poznaniu.
– Warszawa ma największą sieć komunikacyjną, która też najwięcej kosztuje. Radni podjęli decyzję taką, że Europejski Dzień bez Samochodu wypada 22 września, więc tego dnia komunikacja miejsca będzie bezpłatna jak najbardziej, natomiast w pozostałe dni wszyscy pasażerowie, zgodnie z przepisami, bilety powinni kasować – mówi Krajnow.
Dodaje, że ZTM przeprowadza także inne akcje, które mają zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej. W najbliższy weekend 21-22 września organizowane będą Dni Transportu Publicznego, w trakcie których odbędą się gry, konkursy familijne oraz pokazy współczesnego i zabytkowego taboru.
Czytaj także
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-04-08: Warszawa staje się jedną z bardziej zielonych europejskich stolic. Ponad 15 proc. powierzchni stanowią lasy
- 2024-04-02: Coraz częściej dzikie zwierzęta pojawiają się w miastach. Pomaganie im może tylko zaszkodzić
- 2024-04-10: Monika Richardson: Zdecydowałam się sprzedać samochód i nie kupować nowego. Naprawa po ostatniej drobnej stłuczce kosztowała ponad 60 tys. zł
- 2024-03-25: Marta Wiśniewska: Nie rozumiem fenomenu mazurka. Na Wielkanoc zrobię pyszną, tłustą paschę z bakaliami
- 2024-03-25: Jan Wieczorkowski: Trema jest zawsze przed spektaklem. Kiedyś proponowałem innym aktorom medytację, ale każdy ma swoje sposoby
- 2024-03-07: Polki należą do najbardziej przedsiębiorczych kobiet w UE. Jednak wciąż jest ich zbyt mało w zarządach i radach nadzorczych firm
- 2024-03-06: Enej: Współczesne kobiety muszą się mierzyć z nierównością w płacach i dostępie do stanowisk. Często stają przed trudnymi wyborami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.