Newsy

Najtańsze loty będą po majówce

2012-04-25  |  06:30
Mówi:Krzysztof Piątek
Funkcja:Prezes
Firma:Polski Związek Organizatorów Turystyki
  • MP4

    Wyjątkowo długi majowy weekend sprzyja branży turystycznej. Miejsca w samolotach czarterowych są już sprzedane na ten okres, a statystyki pokazują, że Polacy nie rezygnują z zagranicznych wycieczek.

    Z danych Polskiego Związku Organizatorów Turystyki wynika, że 15-ty tydzień br. przyniósł wzrost liczby rezerwacji o 42,8 proc. i klientów o 33,7 proc. w stosunku do 15-go tygodnia 2011. A szczyt sezonu przypada na czas od końca roku szkolnego, czyli od 20 czerwca do końca sierpnia.

     - W Polsce sezonowość jest dużym problemem dla działalności organizatorów turystyki - mówi  Krzysztof Piątek, prezes Polskiego Związku Organizatorów Turystyki.

    Choć zdarzają się i inne atrakcyjne terminy. Najbliższy z nich przypada na weekend majowy - wystarczy wówczas wziąć trzy dni urlopu i mamy dziewięć dni wypoczynku. 

     - Szczęśliwe rozłożenie dni wolnych od pracy powoduje, że ten termin jest niezmiernie atrakcyjny. Wszystkie oferty na ten okres się sprzedały. Weekend majowy stanowi również oficjalne rozpoczęcie sezonu letniego, szczególnie w czarterach - dodaje Krzysztof Piątek. 

    Miejsca w samolotach czarterowych latających w majowy weekend są już w całości sprzedane. Jednak po tym terminie, a przed końcem roku szkolnego mamy do czynienia ze spadkiem liczby klientów.

     - To jest trudna walka o rozsądne zapełnienie miejsc w samolotach - podsumowuje prezes PZOT.

    Wszystkim chcącym wyjechać, Krzysztof Piątek poleca właśnie ten okres jako niezmiernie atrakcyjny cenowo

     - Tak niskich stawek, jak na wyjazdy majowe czy na początku czerwca, nie ma w ciągu całego roku. Ponieważ jest dużo miejsc w samolotach czarterowych i są trudności z ich zapełnieniem, stąd zarówno organizatorzy, hotelarze i inni, działający w turystyce, są skłonni przy zerowych marżach, zapewnić rozsądne wykorzystanie ofert - zapewnia prezes PZOT.

    Z najnowszego raportu Związku wynika, że w tym roku Polacy najchętniej w sezonie letnim wybierają wypoczynek w Turcji, Grecji, Egipcie, Hiszpanii i Bułgarii. Aktualne trendy na rynku sprzedaży turystyki wyjazdowej świadczą o tym, że Polacy wracają do Tunezji. Brak wszelkich doniesień o ewentualnych zamieszkach, informacje o pokojowym przebiegu transformacji ustrojowej sprawiły, że znacząco rośnie liczba gości, którzy zarezerwowali wyjazd do tego kraju.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.